Ekonomika v troskách. Najväčší kvartálny prepad hrubého domáceho produktu v histórii. Milióny ľudí prišli o zamestnanie. Stovky tisíc biznisov skrachovalo. No technologickí giganti excelujú.
Covid-19 zmenil ekonomiku a preferencie spotrebiteľov. Kým takmer dve tretiny firiem sú koronakrízou ohrozené, desatina prosperuje. Nie je prekvapením, že ide primárne o technológie.
Európe ušiel technologický vlak. Nemecko je toho žiarivým príkladom
Pandémia ukázala, že v technológiách je budúcnosť. Na rozdiel od tradičných odvetví, inovácie sú „antikrehké“ – čím viac neistoty a problémov, tým mocnejšie sa stávajú. Aj preto koronakríza pomohla americkým technologickým gigantom posilniť ich globálne prvenstvo.
Epidémia obmedzila pohyb ľudí a tí siahli po internete. Do ruky zobrali zariadenia od Apple, nákupné rozhodnutia robili na základe reklám na Facebooku a svoje nákupy robili cez Amazon. Súhrnný zisk týchto troch spoločností v druhom kvartáli vzrástol na vyše 20 miliárd dolárov.
Apple
Na začiatku krízy exitovali veľké obavy, ako sa budú predávať prémiové produkty od Apple. Ich vyššia cena mala byť brzdou pre peňaženky spotrebiteľov zaťažené koronakrízou. Predajne Apple boli dlhší čas zatvorené takmer na celom svete, čo obavy nezmenšovalo.
Výsledky Apple ohlásené koncom týždňa priniesli šok. Tržby spoločnosti dosiahli takmer 60 miliárd dolárov, keď medziročne vzrástli o 11 percent. Jej zisk prevýšil 11 miliárd dolárov.
Predaje iPhonov výrazne vzrástli, keď boli ťahané novým lacnejším modelom iPhone SE predávaným za 399 dolárov. No vystrelili najmä predaje iPadov, ktoré vzrástli o 31 percent, a počítačov Mac o 21 percent. Tieto výsledky označila spoločnosť za „fenomenálne“.
Okrem prémiových výrobkov v rastovej trajektórii pokračovali aj predaje služieb. Apple má už vyše 500 miliónov platiacich zákazníkov. Diverzifikácia smerom k službám pokračuje rýchlym tempom.
Spoločnosť sa pripravuje na spustenie 5G telefónov, ktorých uvedenie na trh sa však posúva kvôli koronakríze o pár mesiacov.
Akcie spoločnosti vzrástli v piatok po zverejnení výsledkov o vyše 10 percent nad 400 dolárov za kus, čím sa Apple stalo najhodnotenejšou firmou na svete s kapitalizáciou vyše 1,8 bilióna dolárov.
Ak boli výsledky Apple šokom, ešte väčším sa stali výsledky Facebooku. Analytici sa obávali postupného negatívneho vplyvu kampane #StopHateForProfit na reklamné príjmy spoločnosti. Na základe nej viac ako tisíc firiem po celom svete bojkotuje reklamnú platformu spoločnosti.
Podobne ako u Apple, tržby Facebooku ale vzrástli o 11 percent na takmer 19 miliárd dolárov. A zisk sa zdvojnásobil na viac ako 5 miliárd dolárov.
Čo je dôležitejšie, báza aktívnych užívateľov spoločnosti vzrástla medziročne o 12 percent. Facebook a jeho ostatné produkty používa po celom svete viac ako tri miliardy ľudí, a takmer dva a pol miliardy ho používa každý deň.
Najväčšou výzvou spoločnosti budú následky bojkotu, ktorý sa na výsledkoch firmy naplno prejaví až v treťom kvartáli. Podľa Facebooku sto najväčších zadávateľov reklamy tvorí iba 16 percent príjmu spoločnosti. Naopak, až tri štvrtiny príjmov pochádzajú od stredných a malých firiem.
Mark Zuckerberg tvrdí, že spoločnosť neprofituje zo skreslených informácií ani nenávisti. Reklamu cez Facebook aktívne robí 9 miliónov firiem. Bojkot bude mať prevažne následky na ich rastový potenciál.
Amazon
V apríli šéf Amazonu Jeff Bezos upozorňoval, že spoločnosť v druhom kvartáli nedosiahne prevádzkový zisk, možno utrpí stratu. Dôvodom boli 4-miliardové výdavky na dočasné zvýšenie platov, testovanie zamestnancov či zníženie efektivity skladísk z dôvodu sociálneho dištancovania.
Spoločnosť nakoniec investovala až 9 miliárd dolárov. Veľká časť z tohto išla do rozšírenia skladov a najatia stoviek tisíc nových zamestnancov, keďže dopyt po nákupoch cez Amazon vystrelil do výšin. Výsledky spoločnosti za druhý kvartál to potvrdili, keď predaje vrástli medziročne o 40 percent a zisk sa zdvojnásobil.
Amazon dosiahol tržby takmer 89 miliárd dolárov a zisk presiahol 5 miliárd dolárov. Počet zamestnancov sa zvýšil o tretinu nad jeden milión, čím sa stal druhým najväčším zamestnávateľom v Spojených štátoch. Počet predávaných produktov rozšíril o takmer 60 percent.
Vyšetrovanie
Od konca minulého roka vzrástla hodnota Amazonu o viac ako tri štvrtiny, Applu o polovicu a Facebooku o viac ako pätinu.
Americká vláda sa čoraz viac bojí sily technologických gigantov. No odkedy sa začalo minulý týždeň vypočúvanie ich šéfov v Kongrese, hodnota týchto firiem sa zvýšila o 250 miliárd dolárov – hodnotu všetkého, čo sa na Slovensku vyprodukuje za takmer tri roky.