Terrafugia začala s vývojom lietajúceho auta už v roku 2006, keď firmu založili piati absolventi prestížneho Massachusettského technologického inštitútu (MIT). So svojim modelom Transition je najväčším konkurentom pre slovenský AeroMobil.
Prvé kusy už o dva roky
Transition totiž rovnako využíva vertikálny štart, má za sebou už vývoj a letecké testy dvoch prototypov a zároveň spĺňa všetky potrebné regulačné požiadavky. Jeho uvedenie na americký trh predpovedá spoločnosť už v roku 2019. AeroMobil začal prijímať predbežné objednávky na svoje lietajúce vozidlo začiatkom tohto roka a prvé kusy plánuje firma dodať v roku 2020.
Terrafugia zároveň vyvíja aj model TF-X, ktorý má na rozdiel od modelu Transition priniesť vertikálny štart a plne elektrický pohon. Ide však zatiaľ len o koncept v rannom štádiu vývoja, ktorý by podľa firmy mal prísť na trh až v roku 2023.
Za koľko čínska automobilka kúpila americký start-up firmy nezverejnili. Geely však ohlásil zámer ďalej do spoločnosti Terrafugia investovať a pokračovať v rozširovaní jej výskumno-vývojového tímu v USA. Ten sa v posledných troch mesiacoch rozrástol z pôvodnej tridsiatky inžinierov na aktuálnych necelých sto.
Záujem zo všetkých strán
Táto akvizícia má potenciál významne zatriasť celým odvetvím venujúcim sa vývoju lietajúceho áut. Za ostatný rok totiž tento segment prilákal viacero zvučných mien. Uber koncom vlaňajška predstavil štúdiu Elevate, v ktorej v horizonte piatich až desiatich rokov predpovedá príchod osobnej medzimestskej leteckej dopravy ako služby. Airbus plánuje otestovať prototyp autonómne riadeného lietadla s kolmým štartom určeného pre jednu osobu. Spoluzakladateľ Googlu Larry Page financuje dva start-upy Zee.Aero a Kitty Hawk s cieľom priniesť túto technológiu na trh.
Nespia ani tradičné automobilky. Toyota chce už počas Olympijskych hier v Tokiu v 2020 nasadiť lietajúce taxíky. Koncern Daimler stojaci za značkou Mercedes v auguste tohto roka investoval spolu s ďalšími investormi 25 miliónov eur do start-upu Volocopter, ktorý vyvíja elektrické autonómne aerotaxíky.
Aktívni Číňania
Čínska automobilka Geely je aktívna na poli akvizícii mimo svojho domáceho trhu. V tomto roku kúpila 49,9-percentný podiel v automobilke Proton vrátane väčinového podielu v jej britskej športovej značke Lotus.
V roku 2013 zase Geely získala spoločnosť Manganese Bronze Holding, ktorá vyrába známe londýnske taxíky. Pred siedmimi rokmi zase kúpila švédsku automobilku Volvo, ktorá vlani dosiahla rekord, keď globálne predala viac ako 534-tisíc vozidiel.