Na celom svete je na predaj okolo štrnásť a pol tisíca relevantných firiem v rôznych odvetviach. Podniky, ktoré by sa tento rok mohli predávať, rátali v druhom polroku 2012 analytici poradenskej firmy mergermarket. Brali do úvahy informácie z firemných správ, médií, no aj takzvané klebety z trhu. Skúmali tiež sektory, v ktorých je na trhu s firmami najväčšia ponuka.
Málokoho prekvapí, že veľký podiel majú energetické, ťažobné a sieťové firmy, v rebríčku mergermarket M&A Heat Chart ich je 2 148. Šokujúce nie je ani vyše dvojtisícové zastúpenie výrobných priemyselných a chemických firiem. Oboch tradičných lídrov transakčných trhov však v ponuke predstihla inzertno-reklamná a mediálna brandža, v ktorej by podľa rebríčka mohlo meniť majiteľa takmer 2 500 firiem. Z toho vyše tisícsto v Amerike, 670 v Európe a o necelú stovku menej v Ázii. Podľa spoločnosti prebieha na inzertnom trhu rozsiahla konsolidácia, v rámci ktorej kupujúci hľadajú akvizičné ciele, ktoré by skrížili pozíciu sektorových špecialistov so širokým geografickým pokrytím. Pozíciu na trhu si viac firiem vylepšuje strategickými akvizíciami než organickým rastom.
Pokrízová úroveň
Mergermarket vo svojej správe popisuje dianie na celosvetovom trhu fúzií a akvizícií (M&A) v uplynulom roku. Do štatistík roku 2012 sa dostalo 12 512 transakcií v celkovej hodnote 2,175 bilióna dolárov. Medziročne to predstavuje úbytok vyše pol tisícky obchodov alebo 4,7-percentný pokles. V hodnote obchodov urobil 60-miliardový pokles len 2,7 percenta. Vlaňajšok sa tak zaradil tesne nad úroveň pokrízového roku 2010, keď sa cena predávaných a spájaných firiem len tesne vyšplhala nad dva bilióny dolárov.
Hlboko, o vyše štyridsať percent, zaostal za rekordným rokom 2007, keď na svetových trhoch prebehlo zhruba 16-tisíc firemných prebratí a spojení v celkovej hodnote skoro 3,7 bilióna dolárov. Na druhej strane však bol citeľne nad katastrofálnym rokom 2009, keď sa počet transakcií zosunul na ledva osemtisíc a ich hodnota sa vyšplhala sotva nad poldruhamiliardovú hranicu.
Reputáciu pritom roku 2012 zachránila jeho druhá polovica, keď sa v druhom polroku predali firmy v hodnote skoro o sedminu vyššej než v prvom. Presnejšie, bol to posledný kvartál, ktorý "urobil rok". Medziročnému nárastu o skoro 46 percent oproti štvrtému štvrťroku 2011 a o štyridsať percent percent voči tretiemu kvartálu pomohli viaceré z top transakcií roka.
V rukách ťažiarov
Bola to jednak nominálne druhá najväčšia transakcia roka, kúpa trojky telekomunikačného trhu USA, firmy Sprint Nextel japonskou Softbank za vyše 35 miliárd dolárov. Cez túto najväčšiu technologickú transakciu roka sa do boja s tradičnými vládcami trhu, domácim Verizonom a AT&T pustil japonský miliardár Masajoši Son.
Tretiu a štvrtú pozíciu rebríčka obsadili dva predaje akcií tej istej firmy, ruskej ropnej spoločnosti TNK-BP. Domáci gigant Rosnefť najskôr v novembri kúpil polovicu akcií firmy za 31,1 miliardy dolárov od britského BP. Druhý 50-percentný balík pridal za 28 miliárd hneď vzápätí v decembri. Dokopy bol predaj TNK-BP obchod za najviac peňazí. Ako jednotlivá transakcia sa však najväčšou transakciou roka stalo 45-miliardové splynutie švajčiarskeho obchodníka s komoditami Glencore a ťažobnej firmy Xstrata.
Do desiatky veľkých dealov sa zmestil aj jeden takmer vnútrorodinný automobilový obchod, keď druhá najväčšia automobilová skupina sveta Volkswagen definitívne uzavrela viacročné ťahanice medzi rodinami Piëchovcov a Porscheovcov a kúpila výrobcu ikonických športiakov Porsche. Podiel 50,1 percenta akcií Porsche mal cenu 14,238 miliardy dolárov. V minulosti mohol tento obchod vyzerať celkom opačne, pretože vnuk zakladateľa automobilky Wolfgang Porsche chcel s finančnou pomocou rizikových fondov ovládnuť Volkswagen. Prevod akcií Porsche však definitívne dokázal, že partiu kapitánov automobilového priemyslu vyhral jeho bratranec Ferdinand Piëch.
Celkovo vytvorilo 21 "megadealov", teda transakcií za viac než desať miliárd dolárov, vyše sedemnásť a pol percenta hodnoty celkovej akvizičnej aktivity v roku 2012.
Hoci hrali ťažobné, energetické a sieťové firmy s vyše štvrtinovým podielom globálny prím, skokanmi roka sa stali sektory, v ktorých sa vyskytujú skôr menšie transakcie. Typický príklad bolo najrýchlejšie rastúce poľnohospodárstvo, v ktorom sa predali firmy za 14,3 miliardy dolárov, o vyše štyridsať percent viac než v roku 2011. Rýchlo pribúdali tiež predaje a zlúčenia firiem v sektoroch spotrebných tovarov, médií, vojenskej techniky, dopravy a obchodných služieb.
M&A aktivity na území eurozóny medziročne mierne zoslabli. Kým v roku 2011 tvorili vyše šestinu svetovej hodnoty transakcií, vlani to bolo len 13,6 percenta, s hodnotou necelých tristo miliónov dolárov. Najmenej od krízového roku 2009.
Lacnejšie v ťažkých časoch
Celosvetovo poklesla aj cena firiem, meraná násobkom ich ročného EBITDA, teda ziskom pred zdanením a započítaním úrokov a odpisov majetku. Nie málo, vlani sa firmy predávali priemerne za 11,7-násobok EBITDA, kým v roku 2011 to bolo 13,7-násobok. Pokles násobku EBITDA krížom cez všetky zemepisné pásma vytvoril situáciu, keď sa firmy "za menej" predávali naposledy v roku 2003, keď dosiahla priemerná cena 10,6-násobok ich EBITDA.
Predaju firiem však doba nepraje, čo ukazuje aj spôsob financovania fúzií a akvizícií. Čisto hotovostné predaje zaznamenali v roku 2012 najvyšší podiel od roku 2001, odkedy sa v štatistikách mergermarketu sledujú. Vyskytli sa v takmer troch štvrtinách transakcií, kým nákupy cez navyšovanie imania alebo zmiešané hrali výrazne druhé husle.
podľa hodnoty | podľa počtu transakcií | |
---|---|---|
Severná Amerika | 40,9 | 32,9 |
Stredná a Južná Amerika | 5,4 | 4,9 |
Európa okrem eurozóny | 17,8 | 19,5 |
Eurozóna | 13 | 20,5 |
Severná Ázia | 8,4 | 8,1 |
Japonsko | 3,3 | 3 |
Australázia | 2,3 | 3,9 |
Stredná a južná Ázia | 2 | 2,3 |
Juhovýchodná Ázia | 4,1 | 2,9 |
Afrika a Blízky východ | 2,3 | 2,5 |
PRAMEŇ: mergermarket |
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch