Kým jeho firma neohlási, že svoje logistické centrum s dvetisíc zamestnancami postaví v Brne, mala by slovenská vláda skúšať udržať jej pozornosť.

Pretože investície so štvorciferným počtom pracovných miest jej môžu pomôcť znížiť nezamestnanosť, ktorá ťaží nielen ekonomiku, ale celú spoločnosť. Na tom nič nezmení štatistická metodika úradov práce, ktorá vláde umožňuje prezentovať o niečo pozitívnejší vývoj nezamestnanosti. Ľudia prácu nemajú a tak sa krajina musí pokúšať čo najviac zaujať firmy, aby vytvárali pracovné miesta. Všetky firmy, nielen Amazon.

Že sa niekoľko rokov po kríze firmy znovu „rozinvestovali“ a stredná Európa ich zaujíma, je dobre. Zároveň to ale znamená, že narástla konkurencia medzi krajinami. V súťaži o pozornosť investujúcich firiem ich treba presvedčiť, že práve investovať „u nás“ jej prilepší.

Treba to pripomínať stále. Aj keď si veľké firmy pýtajú od štátov stimuly, takým bonusom krajina zamestnávateľa nezíska, maximálne si ho „prenajme“ na dobu, kým štátna pomoc trvá.

Natrvalo sa usadí len firma, ktorej sa podnikať na území toho-ktorého štátu oplatí. Čiže ak jej prostredie nekladie nejaké zásadné prekážky. V tejto disciplíne Slovensko posledné roky príliš neuspelo. Nevykazuje reformné zmeny, aké bodujú v svetových rebríčkoch, ani nemá silný symbol, ako bola rovná daň.

Naopak, najmä v posledných dvoch rokoch sa nielen nefiltrovala prebytočá regulácia, ale najmä pribudla nová a politika vlády skomplikovala a zdražila podnikanie. Príklad - obmedzenia dohôd cez zdraženie práce odvodmi až po zvýšenie daní. Najmä preto, že si za prioritu zvolila fiskálnu politiku, no ako ukazujú výsledky a ich očakávania, ani tú nie celkom dôsledne.

Ak sa teraz vláda tvári, že má ako prioritu aj hospodársku politiku, jeden dokument im na to nestačí, aj keď má v názve „stratégia.“ Nielen preto, že ho vydal rezort, ktorý má v kabinete len zlomok vplyvu finančného ministerstva. Najmä preto, že - ako ukazujú reakcie odborníkov - nová stratégia takmer neukazuje ambíciu meniť priemysel ani priniesť mu väčšiu konkurencieschopnosť.

Treba dúfať, že aspoň v oblasti inovácií, kde je najmä automobilový priemysel veľmi aktívny, pomôže formálne vládne áno aspoň pootvárať dvere. Ak ani to nie, naozaj platí nevyslovený, no naznačený názor, že takúto stratégiu by mali na ministerstve hospodárstva radšej vymazať a spolu s priemyslom skúsiť diskutovať o lepšej.

Nie s tým, že sa sbolútne odsudzujúca pripomienka relevantnej obchodnej komory akurát opatrí poznámkou „akceptované.“ Mala by byť taká, aby vláda mala relevantný dôvod riadiť sa podľa nej. Možno aj uviesť do praxe jeden z mála vydarených výrokov militantného amerického senátora Joa McCarthyho, ktorý vyhlásil: Zníženie daní je ako sex. Keď je to dobré, je to veľmi dobré. A aj keď to nie je dobré, stále je to dosť dobré.

Amazon má význam, aj ak nepríde

TREND 17/2014