Prvýkrát po desiatich rokoch narástli tržby v roku 2012. Na nohy mal hudobnú brandžu postaviť nárast obľuby digitálnych streamovacích služieb ako Spotify či Deezer (obe sú dostupné aj slovenským zákazníkom). Už o rok neskôr sa však, najmä pre výrazný pokles v Japonsku, tržby opäť zosunuli.
Podľa International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) predstavovali globálne tržby z predaja hudby v roku 2013 zhruba 15 miliárd dolárov, čo je o 3,9 percenta menej ako pred rokom. Za ich poklesom je najmä výrazný prepad v Japonsku, teda na druhom najväčšom trhu - o 16,7 percenta.
Napriek výrazným zmenám v brandži, zatiaľ stále najväčšia časť príjmov pochádza z predaja fyzických nosičov. Je to aj vďaka „hipsterskej vlne“, ktorá podporila predaj LP platní a hudobného fajnšmekra spravila z kdejakého bradáča s bicyklom po babičke. Aj napriek tomu však bol prepad príjmov z predaja fyzických nosičov citeľný. V súčasnosti tvorí už len 51,5 percenta všetkých príjmov.
Na druhej strane rástli opäť príjmy z digitálneho predaja hudby, celosvetovo o 4,3 percenta na 5,9 miliardy dolárov. Tvoria už 39 percent všetkých tržieb. Za nárastom treba podľa IFPI vidieť najmä prudký nárast počtu používateľov, ktorí sú ochotní za prístup k miliónom albumov platiť a odkláňajú sa tak od pirátskeho sťahovania cez torrenty či z úložísk. Počet platiacich zákazníkov sa v roku 2013 zvýšil na 28 miliónov, čo predstavuje medziročný nárast o 40 percent. V roku 2010 ich bolo len osem miliónov.
Odišla jedna z najžiadanejších
Nie všetci umelci však vnímajú streamovacie služby ako záchrancu zarábania na hudbe. Najnovším kritikom, ktorý prešiel od slov k činom, je populárna americká country-popová speváčka Taylor Swift. Tá sa rozhodla, že z najväčšej streamovacej služby Spotify odstráni všetky svoje albumy.
Jedna z najznámejších speváčok sveta, populárna najmä v domovských Spojených štátoch, už v minulosti poskytovala svoje albumy na streamovanie s odstupom času po ich vydaní, aby tak podporila predaj fyzických nosičov. Teraz sa jej nahrávacia spoločnosť Big Machine Records rozhodla, že speváčka nebude na Spotify figurovať vôbec.
„Pirátstvo, zdieľanie súborov a streamovanie drasticky znížili predajnosť albumov a každý umelec sa s tým vyrovnáva po svojom. Podľa mňa by hudba nemala byť zadarmo,“ uviedla speváčka ešte v júli pre denník The Wall Street Journal s tým, že dúfa, že sa podľa nej umelci vzchopia a určia si cenu za svoje albumy, svoju značku a nebudú seba a svoje umenie podceňovať. „Hudba je umenie a umenie je dôležité a vzácne. Dôležité, vzácne veci sú cenné. Hodnotné veci by mali byť zaplatené,“ napísala ďalej.
„Dúfame, že sa rozhodne zmeniť svoje rozhodnutie a pripojí sa k nám pri budovaní novej hudobnej ekonomiky, ktorá tu bude pre každého,“ znie stanovisko Spotify. Firma zároveň pripomenula, že za posledný mesiac si speváčku vypočulo 16 miliónov jej používateľov a objavila sa na 19 miliónoch playlistov.
Pre Spotify je to o to tvrdšia rana, že T. Swift naozaj patrí k najpopulárnejším umelcom. A nie len na Spotify. V roku 2012 bol jej album Red celosvetovo druhým najpredávanejším, predalo sa ho vtedy 5,2 milióna kusov (prvá bola speváčka Adele s albumom 21). T. Swift už vtedy nepovolila jeho umiestnenie na Spotify hneď po vydaní a k poslucháčom, ktorý mali predplatené konto, sa tak dostal až po čase.
Jediná pesnička od speváčky, ktorá v ponuke Spotify ostáva, je Safe & Sound nachádzajúca sa na soundtracku k filmu The Hunger Games.
Na najväčšiu streamovaciu službu môže mať rozlúčenie sa s jednou z popredných speváčok aj priamy negatívny ekonomický dopad. Pripravuje sa totiž vstup Spotify na burzu a takáto strata by sa mohla podpísať pod nižšiu cenu pri prvej verejnej ponuke akcií (IPO).
Rozhodnutie speváčky, ktorá má na Facebooku takmer 71 miliónov fanúšikov a na Twitteri 46,2 milióna odberateľov, však zatiaľ ostáva rozporuplné. Z najväčšej streamovacej služby totiž síce svoje albumy vyňala, no na Google Play, iTunes či Pandore nateraz naďalej ostáva.
Menej známi vraj nemajú šancu
Dlhoročným kritikom streamovania hudby je aj spevák skupiny Radiohead Thom Yorke. Zo Spotify stiahol už v minulom roku všetky svoje sólové albumy a malo ísť o vyvrcholenie jeho výhrad k firme, ktorá sa podľa jeho názoru priživuje na hudbe a začínajúcim umelcom nedáva šancu preraziť.
Za prehratie skladby ide totiž umelcovi len mizivá suma. Menej známym hudobníkom, ktorých piesne ľudia počúvajú málo, tak ide do vrecka len smiešna čiastka. Podľa T. Yorkea sú firmy ako Spotify len zbytočným sprostredkovateľom, ktorý zarába na umelcoch a tí ho nepotrebujú. Zástancovia streamovacích služieb však oponujú, že umelci síce jednorázovo dostávajú menšie čiastky ako pri predaji albumu, no zarábajú na nich neustále, teda aj dávno po tom, čo album vyšiel, zakaždým, keď si niekto chce ich pieseň vypočuť.
Radiohead predstavil model bez sprostredkovateľskej firmy ešte v roku 2007, teda v čase, keď priemysel zápasil s prudkým prepadom tržieb v dôsledku pirátov. Skupina sa vtedy rozhodla pre revolučný krok a ponúkla svoj album In Rainbows na stiahnutie na internete za ľubovoľnú sumu. Poslucháč nemusel za album s desiatimi pesničkami zaplatiť nič. Podľa vyjadrení skupiny však väčšina sťahujúcich zákazníkov zaplatila štandardnú maloobchodnú cenu.
Zatiaľ však ide vo vzťahu ku gigantovi Spotify len o individuálne rozhodnutia umelcov a nevyzerá to tak, že by ich väčšina kolegov nasledovala. Preda len, vo svete, kde je stiahnuteľné čokoľvek a zadarmo, sú aj malé príjmy priamo od poslucháčov lepšie, ako žiadne príjmy. A dôležitý je aj návyk, aby sa naučili aj za albumy z intenretu zaplatiť.
Hovorí sa však aj o tom, že by Spotify mohol na vrchole pyramídy biznisu so streamovaním hudby postupne vymeniť iný veľký hráč.
Od mája sa skloňuje aj technologický gigant Apple, ktorý vtedy kúpil spoločnosť Beats Electronics. Spolu s populárnymi slúchadlami sa totiž firma dostala aj k streamovacej službe Beats Music. Tá má síce v porovnaní s gigantom Spotify neporovnateľne menej predplatiteľov, no medzi hudobníkmi má lepšiu povesť, platí im totiž viac. Je teda možné, že by sa postupne mohli chrbtom k Spotify otáčať viacerí a skončia u konkurencie, ktorá im poskytne lepšie podmienky.