Predlžovanie životnosti jedného z najúspešnejších cvičných vojenských lietadiel, českého L-39 Albatros by pre veľkú časť sveta, s výnimkou Česka, mali robiť v Leteckých opravovniach Trenčín (LOT). Rokovania medzi private equity skupinou Penta, ktorá je majiteľom Aera Vodochody, kde sa lietadlá vyrábali, a nákupcom licencie na generálne opravy zatiaľ nie sú ukončené. Podľa informácií, ktoré má TREND k dispozícii, treba na Slovensku i v Česku dotiahnuť administratívu prevodu licenčnej dokumentácie medzi oboma krajinami.
Trocha ticha
Doteraz existuje vo svete približne 2 900 kusov lietadiel L-39 v zhruba tridsiatich krajinách sveta. Je to stroj, ktorý v histórii československého vývoja vojenskej leteckej techniky bol spolu s predchodcom L-29 Delfín obchodne najúspešnejší artikel. Od jeho uvedenia na trh v roku 1971 však uplynul dlhý čas. A tak bude predlžovanie životnosti zaujímavý biznis.
„Nevieme sa dočkať, kedy sa transakcia potvrdí a my už budeme môcť robiť. Záujemcovia o generálne opravy sa hlásia,“ hovorí riaditeľ LOT Jaroslav Muríň. Hovorí, že jeho firma sa síce na opravy chystá, no nebude spoločnosťou, ktorá bude v rukách držať získané licencie na opravy Albatrosov. „Na ich nákup určite nemáme peniaze,“ tvrdí. LOT Trenčín sa teda zrejme v budúcnosti nevyhnú povinnosti platiť isté licenčné poplatky za to, že sa dostanú k veľkej časti trhu opráv Albatrosov.
Riaditeľ firmy zatiaľ tvrdí, že nevie, kto od Penty lukratívne dokumenty získa. V obchodnom registri už bola pripravená bratislavská akciová spoločnosť s rovnakým názvom, ako nesú populárne cvičné stíhačky, Albatros L-39. Vznikla iba v septembri minulého roka. Zaujímavosťou je, že v jej orgánoch je možné nájsť napríklad člena predstavenstva advokátskej kancelárie Avocat Group Juraja Hatvanyho. Spoločnosti, ktorá vystupovala v povestnom nástenkovom tendri organizovanom Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Člena zostavy, ktorej sa pripisujú extrémne dobré vzťahy s lídrom SNS Jánom Slotom.
„Sme už zrejme mimo hry,“ pripúšťa Jindřich Gazda z firmy Albatros L-39. Podľa neho sa na spoločnosť už pol roka neobrátil nik v súvislosti so spoluprácou na tomto projekte. Hovorca investičnej skupiny Penta Martin Danko o transakcii hovoriť nechce. „Zatiaľ nie je definitívne nič podpísané,“ dodáva. Je zrejmé, že transakcia, ktorá má blízko k zavŕšeniu, sa aj v Pente berie veľmi delikátne. Podľa informácií TRENDU sa hľadá vhodná firma, do ktorej majetku by sa mali preniesť lukratívne licencie. Tak, aby nebolo evidentné, u koho licencie vlastne „pristanú“.
LOT Trenčín, ktoré v plnej miere kontroluje štát prostredníctvom Ministerstva obrany SR, dostali v rámci politického léna, deleného medzi vládnuce politické strany, do správy SNS. Cítiť to nielen zo zostavy dozornej rady LOT. Možno nájsť v nej napríklad Michala Krnáča, ktorý bol právnym poradcom neúspešného ministra životného prostredia za SNS Viliama Turského. A spolupracovníkom vplyvného žilinského podnikateľa Georga Trabelssieho, ktorý sa roky prácne snaží presvedčiť svoje okolie, že jeho biznis aktivity nijako nesúvisia s Jánom Slotom. V dozornej rade LOT možno nájsť aj Ľubomíra Řeháka, ktorý sa v biznise stretá so Slotovým spolupracovníkom Georgesom Gansném či Viktorom Tretinom z ďalšej populárnej eurofondovej firmy ministerstva výstavby, zo Zamedie.
Ján Slota má k LOT Trenčín blízky vzťah. Ťažko povedať, či iba preto, že firma má vo svojom majetku funkčné podnikové letisko, odkiaľ šéf národniarov zvykne štartovať, ako tvrdí, „požičanú“ stíhačku L-29 Delfín.
Servis stariny
Leteckým opravovniam sa ťažko dýcha a každý nový kšeft im môže pomôcť prežiť. Firma bola stavaná na obdobie studenej vojny, podstatne väčšiu leteckú výzbroj federálnej armády. V minulosti sa venovala opravám a modernizáciám Albatrosov pre československú armádu. Teraz je odkázaná na opravy pre slovenské ozbrojené sily.
V minulom roku vykázali LOT Trenčín stratu 1,295 milióna eur. Tohtoročné ekonomické výsledky komentuje riaditeľ ako „únosné mínus“. Na modernizačné projekty spoločnosť nemá peniaze. Veľa financií zhltne nákladné certifikovanie a prispôsobenie sa európskej legislatíve.
Spoločnosť bola v roku 2006 zmenená na akciovku. S víziou, že niektoré jej časti budú môcť byť sprivatizované alebo vložené do spoločných projektov s firmami, ktoré majú v biznise zvučnejšie mená. Po zmene vlády vízie padli.
Aj keď majú v LOT skúsenosti s opravami lietadiel a vrtuľníkov, sú to stroje, ktoré lietali v socialistických armádach. Konkurencia je silná. Väčšie postsocialistické štáty si nechali na vrtuľníky Mi, bojové lietadlá MiG či SU opravárenské licencie. A bez Rusov či Ukrajincov, kde sa nachádzajú firmy vyrábajúce náhradné dielce, sú aj tieto stroje ťažko modernizovateľné. Sortiment lietajúcich strojov, ktorý môžu opravovať LOT, sa už v podstate nevyrába a ide len o secondhandový trh či chudobnejšie armády.
Ilustračné foto - Vlado Benko