Načúvame IT potrebám. Tento slogan používa spoločnosť Seyfor, za ktorou stojí podnikateľ Martin Cígler. Pôvodne začínal ako programátor, no postupne sa mu aj vďaka mnohým a veľmi dobre premysleným akvizíciám podarilo vybudovať jednu z najväčších IT firiem v strednej Európe.
Seyforu sa štvrtýkrát podarilo udržať medziročné zvýšenie obratu na úrovni 30 percent a zároveň sa firme darí na všetkých 38 trhoch svojej pôsobnosti. V rozhovore pre TREND M. Cígler prezrádza, čo stojí za úspechom spoločnosti, ako sa pozerá na umelú inteligenciu (AI) či ako vidí svoju budúcnosť.
Ako hodnotíte predchádzajúci rok z pohľadu finančných výsledkov spoločnosti Seyfor?
Približne pol roka po tom, čo som predal 49-percentný podiel vo firme Cígler Software, teda v čase prvej veľkej transakcie, sa ma na jednom rokovaní Martin Fedor zo spoločnosti Sandberg Capital spýtal: „Martin, kde budeme za ďalších desať rokov?“ Ja som odpovedal, že budeme desaťkrát väčší. Nakoniec sme sa zväčšili dvadsaťpäťnásobne a nikto netušil, aká jazda to bude.
Keď sme rok 2022 zakončili s obratom tri miliardy českých korún a štvrtýkrát sme vyrástli o tretinu, bol som presvedčený, že sa to znovu nepodarí. Ale nám sa podarilo prvýkrát tesne presiahnuť štyri miliardy. Ešte podstatnejšie pre mňa bolo, že sme medziročne takmer zdvojnásobili EBITDA, na 675 miliónov českých korún. Takže ďakujem všetkým. Vlaňajšok bol neskutočnou jazdou a rád by som si ju ešte niekedy zopakoval.
Seyfor je známy okrem iného aj tým, že má za sebou množstvo akvizícií. Ako tieto firmy začleňujete do skupiny?
Rozbaľovanie darčekovej krabičky s novou spoločnosťou je vždy ťažké, pretože občas to, čo zvonku vyzerá veľmi pekne, môže vo vnútri škrípať. No vzhľadom na to, že sa pohybujeme okolo firiem s kvalitným účtovným výsledkom, musím povedať, že problémov máme menej a postupne sa nám podarilo vypracovať systém krokov, ktoré musia nasledovať po akvizícii.
Dnes už vieme, že od uskutočnenia transakcie máme približne mesiac na reálnu zmenu určitých vecí vo firme tak, aby ju kolektív prijal pozitívne. Ak chceme urobiť niečo, čo bude bolieť, oznámime to zamestnancom ešte pred transakciou. Je pre nás výhodnejšie transakciu stratiť, než po kúpe urobiť krok, kedy môžeme naraziť. Keď firmám vysvetlíme z ich pohľadu negatívne zmeny vopred, väčšinou sa nám podarí problém spoločne vyriešiť ešte pred transakciou.
Zaujímavosťou je, že máte záber v rôznych oblastiach.
Áno, v roku 2015 sme napríklad vstúpili na nemecky hovoriace trhy akvizíciou spoločnosti JET ERP Betriebsgesellschaft a kúpou tradičného českého výrobcu ERP systémov Byznys software sme posilnili pozíciu lídra v tejto oblasti na českom trhu. V roku 2019 sme dokončili celý rad významných akvizícií firiem v Česku, Srbsku a na Slovensku zameraných na rozvoj partnerstva so spoločnosťou Microsoft a na posilnenie pozície lídra trhu cloudového softvéru pre najmenších podnikateľov. Prostredníctvom mnohých akvizícií máme silné pozície tiež v oblasti podnikových riešení, pokladničných systémov či AI.
Prejdime rovno k AI. Ako túto technológiu vo firme vnímate?
Je rovnakým game changerom ako bol napríklad parný valec alebo koleso. Je to obrovská téma, ktorá podľa mňa zmení v IT také veci, ktoré si ešte nedokážeme predstaviť. Neuveriteľným spôsobom akceleruje rozvoj celého odvetvia. Prakticky každý deň niekto v AI ohlasuje nejakú novinku, a to aj také zásadné, ako je napríklad ChatGPT – 4o.
Chcem byť so Seyforom pri všetkých zmenách. Zároveň viem, že prvý, ktorý bude prekopávať cestu, bude mať veľmi ťažkú pozíciu. Možno je lepšie byť rýchly druhý. Viem ale, že riziko, že by nám ušiel vlak, je oveľa väčšie, než že minieme veľké peniaze za niečo, čo sa ukáže ako slepá ulička. Občas sa spletieme, no ak by sme neexperimentovali, nemôžeme patriť medzi technologických lídrov. Nemám však pocit, že by to malo byť v oblasti AI, tá jednoznačne poženie podnikanie dopredu.
Akú rolu teda zohráva AI v Seyfore?
Je to pre nás nutnosť. Čím skôr dostaneme AI tam, kam fyzicky patrí a optimalizujeme prácu našim zamestnancom, tým väčšiu budeme mať na trhu výhodu a tým viac produktov predáme. Takže okrem toho, že sa interne vzdelávame, investujeme do startupov, ktoré sa AI aktívne venujú. Kupujeme si takto know-how a odborníkov. Tak ako sme boli prví vo Windows alebo keď sme ako prví dodávali cloudové riešenia, chceme byť priekopníkmi, ktorí začnú AI skutočne využívať vo svojich produktoch. Umelá inteligencia zvládne rôzne úlohy v mnohých oblastiach od účtovníctva cez logistiku, nákupné procesy až po technickú podporu.
Zdravé a moderné firmy si osvojili takzvané ESG témy. Aké štandardy máte v týchto oblastiach nastavené v Seyfore?
Niekde som čítal, že do dvoch rokov sa ESG bude venovať viac ľudí než IT. Keď som sa však na to pozrel bližšie, zistil som, že respondentmi boli marketéri spoločností. Chcem tým povedať, že táto téma je možno trochu preceňovaná. V každom prípade však robíme kroky k udržateľnosti ešte predtým, ako nám to nariadi zákon. Robíme to dobrovoľne a radi. Sám považujem našu planétu za dôležitú a nie je mi jedno, v čom budú žiť moje deti.
Snažíme sa byť „zelení“ tam, kde je to rozumné. Triedime odpad a pravidelne vzdelávame zamestnancov o narábaní s odpadom, pričom vo všetkých pobočkách sa zameriavame na to, aby pre nich bola možnosť triedenia odpadov čo najľahšia. Začíname sa tiež hrať s elektrickými autami. Ja sám ho mám už deväť rokov. Myslím si, že elektrické autá sú dnes až priveľmi kritizované, pričom vývoj je ešte na začiatku.
Spomenuli ste zamestnancov. Zaujímavé je, že vysoké percento z nich tvoria ženy.
V Seyfore ponúkame rovnaké príležitosti pre mužov aj ženy. V Česku pracuje 35 percent žien a na Slovensku dokonca až 52 percent, čo sú na IT sektor nezvyčajne vysoké čísla. Zamestnancov si ceníme a veľmi dôležitý je pre nás aj takzvaný work-life balance. Preto sme zaviedli flexibilný pracovný čas či neobmedzenú dovolenku.
Seyfor vznikol spojením takmer troch desiatok firiem, no naším cieľom nie je unifikovať firemné kultúry ani pracovné prostredie. Preto zachovávame mnohé z pôvodných pobočiek, ktoré si držia rodinnú atmosféru. Lepšie sa tiež snažíme sledovať a nastavovať odmeňovanie, ktoré zodpovedá trendom. Okrem toho sa zamestnanci pravidelne zapájajú do rôznych zbierok, charitatívnych akcií či podpory nadácií.
Vlani ste aktualizovali etický kódex a compliance smernicu. O čom tieto dokumenty hovoria?
Tieto dokumenty považujeme za kľúčové, nakoľko vo firme ukazujú, ako postupovať zodpovedne aj vo svete IT a ako sa stať dobrými kolegami. Dokumenty jednoducho odrážajú to, v čo veríme a akým spôsobom chceme vystupovať. Nie je to len o tom, čo je správne z právneho hľadiska, ale aj o tom, ako sa správať fér a s rešpektom, a to nielen navonok k našim obchodným partnerom, ale aj voči sebe navzájom vo firme. V Seyfore máme síce rôzne pozície, no tieto dokumenty platia rovnako pre všetkých.
Kde vidíte seba a Seyfor napríklad o desať rokov?
Moja žena o mne hovorí, že budem vo firme drieť do konca života. Má asi pravdu, no zároveň sa snažím o to, aby som bol nahraditeľný, ak by sa stalo čokoľvek. V nasledujúcich dvoch či troch rokoch nevidím žiadnu zásadnú zmenu, ale určite začnem pomaly pracovať na výchove nasledovníka, ktorý si možno o pár rokov pôjde sadnúť na moju horúcu stoličku a ja sa pôjdem zabávať víziami a stratégiami. Bude pre mňa výhodnejšie, keď to niekto bude robiť lepšie ako ja, pretože ja potom viac zarobím. Nie je to tak?
Asi áno. Navyše budete mať viac času na Dakar, keďže je známe, že ste veľkým fanúšikom tejto rely. Aký bol posledný ročník?
Na Dakar som prvýkrát išiel pred siedmimi rokmi. Dakar nie je dovolenka, nedám si počas dňa pauzu, aby som načerpal nové sily. Starám sa len o to, aby som každý večer prišiel včas a ideálne sa ešte zvládol najesť. Nestíham myslieť na vedenie firmy ani na e-maily. Vraciam sa síce unavený, ale s dokonale čistou hlavou. Prehodím si hodnoty a okorením to tým, že skutočne veľmi silno vystúpim zo svojej komfortnej zóny.
Návrat chalanov z poslednej etapy pre mňa znamenal jeden z najsilnejších zážitkov posledného Dakaru. Od rána sme sa snažili aktualizovať aplikáciu, ktorá ukazovala aktuálne časy závodníkov. Zisťovali sme, ako sa náskok nášho kamióna zväčšuje. Chalani prišli do cieľa s neuveriteľným náskokom a po 23 rokoch sa im podarilo nadviazať na legendárneho Karla Lopraisa. Emócie, ktoré prišli, sa nedali porovnať s predchádzajúcim ročníkom, kedy skončili druhí.
- Martin Cígler
M. Cígler je český podnikateľ, ktorý založil jednu z najúspešnejších IT firiem v Európe. Spoločnosť Seyfor na trhu pôsobí už od roku 1990, kedy vznikla pod názvom Cígler Software. V rokoch 2017–2022 pôsobila pod značkou Solitea. Pod Martinovým vedením sa Seyfor stal jedným z najinovatívnejších výrobcov informačných systémov v Čechách a na Slovensku, pričom celkovo obsluhuje zákazníkov v 38 krajinách sveta. Spoločnosť sa zameriava na vývoj a distribúciu účtovných, informačných, pokladničných a personálnych programov a na mieru pripravovaných IT riešení z oblasti ERP, CRM, cyber security či dátovej analytiky. M. Cígler je stále jedným z vlastníkov spoločnosti popri slovenskej private equity spoločnosti Sandberg Capital. Je držiteľom viacerých významných podnikateľských ocenení. V roku 2007 sa stal českou IT osobnosťou roka v roku 2019 získal ocenenie Fakulty informačných technológií VUT Brno za rozvoj informačných technológií v Česku. Bol tiež finalistom EY Podnikateľa roka.