Pittsview v Alabame, s približne tisíc obyvateľmi, a Emporia vo Virgínii, domov pre 5 500 ľudí, sú ukážkovými príkladmi prepojenia vidieckych komunít s globálnymi obchodnými vojnami medzi USA a Čínou.
Tieto mestá zohrávajú kľúčovú úlohu v dlhodobom spore o prepravné kontajnerové prívesy, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou globálneho obchodného reťazca. Práve tarify uvalené USA na tieto prívesy vyrábané v Číne prinášajú nepredvídané dôsledky, ktoré presahujú hranice globálnej hospodárskej politiky a priamo zasahujú do miestneho života v Pittsview a Emporii, píše portál Bloomberg.
V centre konfliktu
Pittsview a Emporia majú továrne na podvozky pre prepravné prívesy, a preto sa ocitli v centre konfliktu týkajúceho sa tarifných opatrení USA proti lacným čínskym dovozom. Cieľom týchto opatrení bolo znížiť závislosť od Číny, najmä v logistike, čo je v oboch politických stranách považované za dôležitý strategický krok.
Donald Trump uvalil v roku 2018 tarify na širokú škálu produktov, vrátane ocele, a v prípade opätovného zvolenia plánoval ďalšie zvýšenie ciel na dovoz o 10 až 20 percent. Na druhej strane, demokratická kandidátka Kamala Harrisová kritizovala tieto tarify ako „národnú daň z obratu,“ ktorá by zasiahla strednú triedu. Napriek tomu, administratíva Joea Bidena udržala Trumpove tarify v platnosti a obmedzila prístup Číny k pokročilým technológiám, čo naznačuje, že Harrisová tieto politiky plánuje zachovať, ak sa stane prezidentkou.
Pitts Enterprises, hlavný zamestnávateľ v Pittsview, je jednou z firiem, ktoré tento obchodný boj priamo zasiahli. Spoločnosť vyrábajúca prívesy pre americký trh čelila v roku 2018 tvrdému konkurenčnému tlaku zo strany lacnejších čínskych dovozov. Majiteľ Jeff Pitts priznáva, že nebol schopný konkurovať nízkym cenám čínskych výrobcov, čo donútilo firmu podniknúť kroky na ochranu domácich výrobcov.
Cenová špirála
V roku 2020 podali americkí výrobcovia vrátane Pitts Enterprises petíciu na zavedenie sankčných ciel na čínske prívesy. Tieto opatrenia, ktoré priniesli clo až 220 percent, dramaticky zvýšili cenu čínskych podvozkov na americkom trhu. To, čo sa predávalo za 10-tisíc dolárov, teraz stálo až 35-tisíc dolárov, čím sa čínsky dovoz prakticky zastavil. Tento krok sa však odohral práve v čase, keď americká ekonomika čelila akútnemu nedostatku prívesov, čo ešte viac prehĺbilo problémy s dodávateľským reťazcom.
Domáci výrobcovia, ako Pitts, síce zvýšili výrobu a vytvorili nové pracovné miesta, ale spotrebitelia a prepravné spoločnosti niesli ťarchu vyšších cien. Väčšie spoločnosti apelovali na Bidena, aby tarify ponechal, argumentujúc, že čínska dominancia v oblasti prepravných zariadení predstavuje hrozbu pre americkú ekonomickú bezpečnosť. Biden tarify udržal, čím sa potvrdil dlhodobý smer politiky zameranej na zníženie závislosti od Číny.
Tarifné spory, ktoré zasiahli mestá ako Pittsview a Emporia, ukazujú, že boj o ochranu pracovných miest nie je vždy jednoznačne pozitívny. V konečnom dôsledku môže politika ciel priniesť nepredvídané výsledky, ktoré postihnú nielen globálnu ekonomiku, ale aj životy jednotlivých komunít.