Predpokladajme, že už viete, aký tovar budete predávať, a poznáte svoju cieľovú skupinu. Tiež viete, či si e-shop založíte ako fyzická alebo právnická osoba (prípadne ho už máte založený) a máte hotové aj obchodné podmienky.

Vyznajte sa najskôr v typoch e-shopov

Najprv sa rozhodnite, aký nový e-shop postavíte. Na výber máte:

  • Prenajatie hotového e-shopu. Najjednoduchšia cesta. Prenajmete si hotové riešenie, platíte nízky mesačný paušál, e-shop sprevádzkujete za pár hodín a máte k dispozícii podporu aj istotu rozvoja v súlade s trendmi slovenského trhu. Táto cesta založenia e-shopu je u nových e-obchodníkov najčastejšia.
  • Na mieru. Časovo aj finančne náročnejšia cesta. E-shop na mieru vás vyjde najmenej na 4 000 eur + peniaze na rozvoj a jeho vývoj zaberie niekoľko mesiacov. Je vhodný hlavne pre veľkých predajcov, ktorí chcú mať dizajn, funkcie a procesy nastavené presne podľa svojich predstáv.
  • Open source. Bezplatné riešenie s otvoreným zdrojovým kódom, ktorých je na trhu niekoľko. Vstupné náklady sú síce nulové, ale platíte programátora, ktorý vám e-shop spravuje a prispôsobuje. Navyše nemáte k dispozícii zákaznícku podporu a riešenia často nie sú prispôsobené pre potreby slovenského trhu.

Ak sa už rozhodnete pre ktorékoľvek riešenie, vždy sa najskôr pozrite na to, či ho bude možné prepojiť s účtovnými a skladovými softvérmi. Príkladom takéhoto systému, ktorý spolupracuje s väčšinou e-shopových riešení na slovenskom trhu, je Money S3.

Prepojenie s účtovno skladovým systémom je takmer nutnosťou.

E-shopové riešenie často ponúka iba základné možnosti správy objednávok alebo skladu, preto je najlepším riešením prepojiť ho s účtovno-skladovým systémom. Vďaka tomuto prepojeniu vám budú objednávky alebo faktúry automaticky padať do systému, v ktorom spravujete aj sklad a skladové položky. Tento sklad môže byť spoločný aj pre vašu kamennú predajňu, ak ju máte. O účtovanie skladových pohybov a daňových dokladov importovaných z e-shopu sa potom staráte vy alebo externý účtovník, ktorý má do systému vzdialený prístup.

Pre lepšie pochopenie týchto dvoch entít – e-shopového riešenia a účtovno-skladového systému – si ich symbiózu ukážeme na modelovom príklade:

Ako rozšíriť kamennú predajňu o e-shop. Čo všetko musíte pripraviť?

Zdroj: Solitea Slovensko

Ukážkovým príkladom je Money S3

Ideálny účtovný a skladový systém pre takéto prepojenie s e-shopom je napríklad Money S3, ktoré:

  • po prijatí objednávky systém zarezervuje objednaný tovar na sklade a podľa nastavenej frekvencie pošle e-shopu informáciu o aktuálnej skladovej dostupnosti a cene položky
  • neustále sleduje rezervácie a pohyby tovaru, a to medzi e-shopom a kamennou predajňou – nestane sa tak, že predáte cez e-shop niečo, čo ste predali v predajni cez predajný softvér (Predajňa SQL, Money S3 Kasa)
  • informuje vás, ak niektorý tovar dochádza a je potrebné ho doobjednať
  • ponúka prehľad o nákupných aj predajných cenách tovaru, čiže máte prehľad o svojej marži
  • alebo pripraví faktúru pre klienta (pokiaľ to nespraví e-shop)

Money tiež vytvára manažérske reporty, ktoré vám uľahčia rozhodovanie v ťažkých časoch, ako je napríklad aktuálna kríza. Pre viac informácií o systéme navštívte stránku www.money.sk alebo píšte na [email protected].

Vybrať si e-shopové riešenie a napojenie účtovno-skladového systému je základ. V ďalšom kroku sa môžete venovať aj veciam, ako je doprava a platba.

Doprava

Svoj tovar musíte k zákazníkovi aj nejako dopraviť. Vyberte si prepravné spoločnosti, s ktorými chcete spolupracovať, a dohodnite si s nimi podmienky spolupráce. Okrem ceny budete riešiť spôsob odovzdávania zásielok (najlepšie je, keď si prepravca vyzdvihne balíky priamo u vás na sklade) a spôsob objednávania prepravy. Niektorí prepravcovia majú vlastnú online aplikáciu, do ktorej môžete hromadne nahrávať informácie o expedovaných objednávkach, s inými komunikujete pomocou priameho napojenia na váš systém.

Najzaujímavejšia je automatická rezervácia služieb prepravcu už v okamihu prijatia objednávky na e-shope. Vďaka tomu môžete objednávky vytvorené do určitého času expedovať ešte v ten istý deň.

Pri výbere dopravy máte viacero možností:

  • Slovenská pošta. Najobľúbenejší prepravca na Slovensku s hustou sieťou pobočiek a prijateľnými cenami
  • Prepravné spoločnosti. Alternatíva pošty, bývajú rýchlejšie a ponúkajú vyspelejšie služby
  • Osobný odber na predajni, ktorá zároveň slúži ako výdajňa 
  • Výdajné miesta/boxy. Siete výdajných miest ako Uloženka alebo Zásielkovňa. Vychádzajú lacnejšie ako pošta alebo prepravná spoločnosť

Svojim zákazníkom ponúknite ideálne tri z týchto možností a zahrňte do nich aj Slovenskú poštu.

Platba

Z platobných možností svojim zákazníkom ponúknite:

  • Dobierku, aby zákazník mohol platiť priamo pri prebratí tovaru
  • Bankový prevod. Na tento účel založte účty vo viacerých bankách. Je totiž väčšia pravdepodobnosť, že zákazník bude mať v jednej z nich účet, čo vám zaručuje okamžité pripísanie platby na váš účet
  • Platobná karta. Zákazník zaplatí cez platobnú bránu pomocou karty

Technicky najnáročnejší (ale o to dôležitejší) je variant platenia kartou. Pre tento spôsob platby musíte na svoj e-shop implementovať platobnú bránu, cez ktorú prebiehajú transakcie.

Z platobných brán máte na výber napríklad PayU, GoPay, ThePay alebo ComGate. Počítajte s tým, že vás čaká zriaďovací poplatok, poplatok za vedenia brány alebo poplatok z každej transakcie. Poplatky sa pri platobných bránach líšia, preto si ich medzi sebou porovnajte a vyberte si tú, ktorá je pre vás vzhľadom na očakávaný počet objednávok najvýhodnejšia.