Spoznať nový trh je základ

Na začiatku je vždy analýza, teda prieskum trhu, kam chcete expandovať. Je dôležité spoznať konkurenciu v danej oblasti, cieľové skupiny vašich potenciálnych zákazníkov, ich nákupné správanie, legislatívne, technologické či kultúrne špecifiká v danej krajine aj marketingové možnosti. Podceniť by ste nemali nič.

A to dokonca ani pri expanzii do Českej republiky, ktorá sa nám môže zdať najjednoduchšia. „Český trh je veľmi presýtený a získavanie pozície v organickom vyhľadávaní nám tu trvalo oveľa dlhšie, preto bola potrebná väčšia investícia do marketingu. Zákazníci tu vykazujú menšiu pozornosť pri čítaní informácií na e-shope a takisto určitú neuváženosť, čo sa odrazilo aj na vyššom zaťažení zákazníckej podpory. A pozor si treba dať napríklad aj na iné sadzby DPH,“ opisuje prvé skúsenosti s príchodom na český trh Tomáš Sokol, majiteľ e-shopu s potrebami pre jogu a zdravý životný štýl Flexity.sk.

Tomáš Sokol
Zdroj: Flexity
Tomáš Sokol

Nový e-shop alebo len jazyková verzia pôvodného?

Pri otvorení internetového obchodu na novom trhu máte z technického hľadiska dve základné možnosti. Vytvoriť si príslušnú jazykovú verziu na svojom existujúcom webe alebo založiť nový e-shop lokalizovaný priamo v danej krajine.

Obchod s potrebami pre domácich miláčikov CrazyPaws sa pri vstupe na český trh rozhodol pre druhú, komplexnejšiu alternatívu. „Nový e-shop pre Českú republiku sme brali ako podporu nášho existujúceho obchodu a takisto sme chceli byť bližšie k našim novým zákazníkom. Pôsobí to predsa len dôveryhodnejšie, ak český zákazník objednáva tovar priamo z českého e-shopu. To isté platí z nášho pohľadu aj pre Slovákov,“ hovorí majiteľ Peter Čeman.

Majitelia Flexity aj CrazyPaws sa pritom rozhodli pri expanzii využiť skúsenosti s platformou Shoptet. Funguje na nej už vyše 29-tisíc e-shopov a množstvo z nich práve v Česku či Maďarsku.

Pracujte aj s cenami

Pri expanzii treba, samozrejme, dbať na kvalitné preklady textu či jazykové verzie webových stránok, ale aj na ďalšie zdanlivé drobnosti. „V Maďarsku bolo potrebné zaokrúhliť všetky ceny tak, aby sa končili 0 alebo 5, z dôvodu spracovania dobierok,“ vysvetľuje Tomáš Sokol z Flexity. „Celkovo pre každý trh musí byť nastavená iná cenová politika s ohľadom na kurz meny a zvyklosti kupujúcich,“ dopĺňa Tomáš Sokol z Flexity.

Buďte blízko k svojim zákazníkom

Ideálnym spôsobom, ako spoznať nový trh, zvýšiť povedomie o svojich produktoch a značke v zahraničí, je spoznať miestnych zákazníkov doslova osobne. Ak expandujete do krajiny, ktorá vám doteraz nebola taká blízka, je to určite ťažšie. Manželia Čemanovci so svojím e-shopom CrazyPaws si našli skvelú cestu.

Manželia Čemanovci
Zdroj: CrazyPaws
Manželia Čemanovci

 

„Ak chcete ponúknuť niečo nové, musia sa o vás potenciálni zákazníci dozvedieť. Preto sme sa rozhodli pre priamy predaj. A tak niekoľkokrát ročne navštevujeme výstavy psov v rôznych okolitých krajinách. Je to síce náročné, ale musím skonštatovať, že sa to vypláca. So svojím stánkom sme sa už dokonca zúčastnili aj na svetových a európskych výstavách a všade sme zaujali,“ prezradil Peter Čeman.

CrazyPaws okrem klasického e-shopového predaja nadviazal spoluprácu s veľkou stredoeurópskou e-commerce skupinou Mall group a aj to prinieslo svoje ovocie. „Stálo nás to úsilie aj financie, ale s odstupom času to vnímame ako dobrý krok. Navyše sa to stále vyvíja, rozširuje a posúva dopredu. Z nášho pohľadu sa dnes už s veľkými hráčmi inak bojovať nedá,“ hodnotia majitelia obchodu.

Spoľahnite sa na Shoptet

Na expanziu sa skutočne musíte pripraviť. Treba poznať trh, zabezpečiť jazykové verzie a zákaznícku podporu, prispôsobiť sa legislatíve, postarať sa o bezproblémové transakcie či logistiku. Investovaný čas a úsilie vám však v konečnom dôsledku môžu priniesť výrazné zvýšenie tržieb, tak ako v prípade e-shopu Flexity. Ten v súčasnosti pôsobí na slovenskom, českom aj maďarskom trhu.

„Vďaka fyzickej prítomnosti na Slovensku a možnosti osobného predaja tu máme stále najväčší podiel. Zatiaľ sa nám darí medziročne rásť dvojnásobne a boli mesiace, keď český trh predbiehal aj ten slovenský. Maďarsko sme rozbehli takmer okamžite a silné je najmä počas našej hlavnej sezóny koncom roka,“ vysvetľuje Tomáš Sokol.

Ak si však zvolíte za svojho partnera Shoptet, kde funguje už vyše 29-tisíc e-shopov a množstvo z nich aj na externých trhoch, dostanete za veľmi prijateľnú cenu podporu automatizovaných a prednastavených funkcií, ktoré vám všetko uľahčia. Dokonca vám pomôže ľahko sa napojiť na niektorý medzinárodný marketplace, takže vaše predaje do sveta sa môžu rozbehnúť ešte rýchlejšie. Ak by ste potrebovali poradiť, pomôcť alebo využiť služby odborníkov, Shoptet vám prostredníctvom svojich partnerov, poradne či univerzity pomôže dosiahnuť vaše ciele.

ROZBEHNITE SVOJE PODNIKANIE SO SHOPTETOM

Shoptet
Zdroj: Shoptet
Shoptet