Aj tohtoročnú analýzu slovenského telekomunikačného trhu možno začať tradičným spôsobom, prehľadom konsolidácie sektora. Z rebríčkov vypadol alternatívny operátor eTel Slovensko, ktorý najprv prevzal Austria Telekom, aby neskôr skončil pod kontrolou iného alternatívca, Dialu. Ale to, samozrejme, nebola jediná pozoruhodná udalosť na trhu.
Viac za menej
Trh hlasových služieb podľa údajov poskytnutých najväčšími slovenskými operátormi v uplynulom roku dosiahol 1,2 miliardy eur. Dvojica hráčov, Telefónica O2 (553-tisíc klientov na konci roka 2009) a UPC (27,2 tisíca hlasových zákazníkov), ktorí TRENDU neposkytli potrebné údaje, k nim mohla pridať ďalších 100 mil. €.
Súhrnné tržby operátorov za telefónne služby – bez O2 a UPC – sa vlani medziročne znížili o 11,7 percenta (v roku 2008 ešte mierne vzrástli, o 0,01 percenta). Pokles „zabezpečila“ trojka najväčších telekomov, ktorá drží 98 percent celého trhu. Kým Orange, T-Mobile a Slovak Telekom (T-Com) klesli o 12 percent, štvorica alternatívcov – Swan, GTS, Dial a Slovanet – narástli o 15,5 percenta. Prevádzka, meraná počtom prepojených minút, vo všetkých sieťach – mobilných, fixných aj alternatívnych – rástla. Veľké telekomy museli evidentne viac ako ich menší konkurenti zlacňovať, respektíve riadiť sa pri ich predaji heslom „Viac služieb za rovnaké peniaze“.
Z top operátorov, ktorým sa po minulé roky zväčšovali klientely o 10 – 15 percent, vlani zákazníkov výraznejšie pribudlo len O2 (228-tisíc). Orange klesol (o 35-tisíc) a T-Mobile v pluse udržalo 85-tisíc SIM kariet pre prevádzkovateľa mýtneho systému SkyToll. Penetrácia mobilnej komunikácie sa za uplynulý rok zvýšila na 105 percent, počet aktívnych SIM kariet stúpol o 191-tisíc.
Paušál snov podľa seba
Orange, T-Mobile aj T-Com sa čoraz viac musia sústreďovať na udržiavanie klientov ako na akvizičnú činnosť. V zásade to zatiaľ zvládajú. V prvej polovici roka si ešte vystačili s variáciami dovtedajších produktov. Orange prišiel napríklad s produktom Majster Paušál, T-Mobile zasa s Nekonečnom v špičke (v preklade: tisíc minút v pracovnom čase).
V druhej polovici roka mobilní provideri oživili model modulárnych variantov služieb – hlasových aj dátových –, z ktorých si zákazník vyskladáva vlastný balíček: Paušál snov (Orange), respektíve Podľa seba (T-Mobile). Orange navyše, inšpirovaný predajmi UPC v telefónnych službách, zavelil na útok aj vo fixnom hlase. Najprv na optických linkách a v tomto roku aj na kvázi fixnej GSM platforme. T-Com medzitým pestoval koncept Rodinnej linky a hlasových paušálov Doma v snahe zmeniť tradičnú pevnú telefónnu prípojku na univerzálny nástroj volania do všetkých sietí, aj mobilných.
Tretí mobilný operátor vlani čerpal z potenciálu modelu O2 Fér. Pomáhal si porovnávacou kampaňou (za ktorú ho jeden z konkurentov napadol na súde) aj regulátorom (u ktorého loboval za zníženie prepojovacích poplatkov a skrátenie lehoty na prenos čísla ku konkurencii). Zaviedol tiež predaj cez nezávislých partnerov s vlastnou značkou, brand resellerov: najprv prišiel Naymobile, neskôr Tesco Mobile aj Swan Mobile.
Cez mobil...
Trh internetových služieb vlani – podľa údajov poskytnutých najväčšími slovenskými providermi a po zarátaní odhadu online výnosov UPC a menších lokálnych poskytovateľov – dosiahol 245 až 250 miliónov eur. K medziročnému porovnaniu chýbajú údaje najmä za Slovak Telekom, ale TREND odhaduje, že tržby providerov za internetové služby stúpli v rozmedzí od 10 až 15 percent. Podpísal sa pod to najmä rozmach širokopásmového internetu (broadbandu) a segment domácností. Impulzy pre rozvoj internetových služieb prichádzajú v zásade zo štyroch oblastí: mobilný internet, optické linky veľkých providerov, klasická pevnosieťová DSL technológia a lokálni poskytovatelia.
Mobilný internet, kedysi prezentovaný ako alternatíva k pripojeniu cez pevnú linku, sa s rastúcou popularitou iPhonu a obdobných mobilov posúva do polohy paralelného segmentu. Hoci Orange stále živí aj víziu substitúcie pevnej linky, o čom svedčí tohtoročná investícia do upgradu širokopásmovej technológie HSDPA, zvyšujúci rýchlosť pripojenia na (teoretických) 14,4 megabitu za sekundu. Orange koncom roka evidoval 182-tisíc zákazníkov na 3G mobilné dáta.
Rýchla mobilná sieť tretej generácie je v kurze aj v T-Mobile, ktorý vlani pokračoval v jej postupnom rozširovaní o ďalšie, aj menšie lokality. Signálom pokryl Žilinu (marec), Banskú Bystricu (apríl), ale i Malacky či Galantu (september). T-Mobile má zatiaľ HSDPA na rýchlosti 7,2 megabitu za sekundu. Okrem toho prevádzkuje i širokopásmovú sieť Flarion. S pomalším, dvojgeneračným mobilným internetom (EDGE) si zatiaľ vystačilo O2, ktoré s marci minulého roka zaviedlo flatovú službu (Orange, aj T-Mobile majú balíčky, odstupňované podľa objemu dát). Bližšie údaje za O2 a Flarion T-Mobilu však chýbajú.
V bezdrôtovej sfére sa vlani uskutočnil ešte jeden projekt. Orange v júni spustil prvú sieť v pásme 870 MHz v obci Hrochoť pri Banskej Bystrici. Išlo o zatiaľ jediné využitie licencie, ktorú Telekomunikačný úrad SR v roku 2008 udelil v tendri, prezentovanom ako súťaž na štvrtého mobilného operátora.
... aj optiku
Orange bol vlani aktívny aj vo svojej optickej sieti. Postupne sa rozširoval do ďalších miest, aj keď už menej intenzívne ako po minulé roky. V máji spustil Fiber služby vo Vrábľoch, v septembri v Stupave a Senici. Na konci roka pokrýval 300-tisíc domácností v 17 mestách a spomedzi nich vyše 37-tisíc internetových abonentov.
Slovak Telekom sa činil na dvoch frontoch. Tak ako Orange rozširoval optiku. Napríklad v septembri spustil sieť v Malackách, Piešťanoch, Martine a Žiari nad Hronom – celkovo koncom roka pokryl 315-tisíc domácností. Navyše, v septembri začal s rozširovaním 2 generácie DSL do menších dedín formou menších dátových ústrední, takzvaných pizza boxov. Ohlásil, že do konca roka pokryje 75-tisíc domácností v štyroch stovkách obcí, od Chorvátskeho Grobu cez Veľkú Ves nad Ipľom až po Trnavu (pri Michalovciach). Celkovo T-Com koncom roka registroval niečo vyše 350-tisíc broadbandových klientov (a ešte zhruba 40-tisíc dial-upových kontraktov).
Ani káblový operátor UPC nelenil. V septembri vo svojej internetovej sieti nasadil technológiu Docsis 3, ktorá mu umožňuje poskytovať pripojenie do rýchlosti 120 megabitov za sekundu na existujúcich rozvodoch. Zároveň sa rozlúčil s etablovanou internetovou značkou chello a prešiel na Fiber Power. Počas vlaňajška sa počet jeho online abonentov zvýšil o 9 400 (v roku 2008 to bolo 10 500).
Vlastnou cestou
Alternatívny provider GTS vlani nezastavil pokles počtu DSL klientov (-939 alebo -8 %). No mohlo byť aj horšie. Začiatkom roka sa špekulovalo o tom, že tento biznis predá – podľa vzoru sesterskej GTS Novery z Česka, ktorá predala 20-tisíc kontraktov T-Mobilu. Slovenská GTS sa rozhodla na DSL trhu zotrvať. Kľúčovým segmentom GTS v internetovom biznise – rovnako ako v hlasovom – boli, sú, aj budú firmy. Operátor to naposledy potvrdil začiatkom tohto roka uvedením SHDLS.bis služieb na uvoľnených linkách telekomu, ktoré napasoval práve pre túto cieľovú skupinu.
Swan a Slovanet sa na rozdiel od GTS vybrali trochu inou cestou. Niežeby úplne zanevreli na DSL, ale úzka kooperácia s dodávateľom platformy Slovak Telekomom im nevoňala. Radšej investovali do vlastných sietí, kupovali menších lokálnych providerov. Vlani už reálne pracovali s akvizíciami, ktoré uskutočnili v rokoch 2007 a 2008, keď k internetu pridávali hlasové a televízne služby (triple play).
Swan pre triple play zaviedol značku Max Multimedia. Rozšíril sa i do ďalších miest, kúpil klientov lokálneho hráča v Pezinku, vybudoval novú optickú sieť v Dubnici nad Váhom a Novej Dubnici. Koncom vlaňajška mal 18-tisíc broadbandových klientov, takmer dvojnásobok toho, čo v závere roka 2008. Slovanet mal vlani oproti Swanu tržby za internet polovičné, no kontraktov na širokopásmové pripojenie skoro 30-tisíc. Toľko, čo najúspešnejší lokálny provider Antik z Košíc.
UPC vs. Digi
V tomto roku sa TREND premiérovo pokúsil zostaviť aj prehľad poskytovateľov služieb televíznej retransmisie. Žiaľ, na presnejšiu štatistiku chýbajú tržby od lídrov trhu, firiem UPC a Digi. Z porovnania počtu zákazníkov (tieto dáta dostupné sú) vychádza lepšie Digi. Koncom vlaňajška vykázala 305-tisíc televíznych abonentov, kým UPC ich mala o tridsaťtisíc menej. No keďže UPC sa darí držať vyššie ceny, dá sa predpokladať, že v tržbách bola vlani nad Digi. Rozdiel je i v tom, že v Digi sa klienti na kábel a satelit delia v pomere jedna k jednej, v UPC prevažujú pozemné rozvody, cez ktoré televízny signál prijíma 86 percent zákazníkov.
V televíznych službách sa UPC vlani sústreďovala na rozširovanie digitálnej káblovky. V technologickom pokrytí pribudlo viacero väčších i menších miest. Firma na digitálnu káblovku vlani 32-tisíc klientov. Pravda, v analógu a bezdrôtovom MMDS ich stratila ešte o šestnásť a pol tisíc viac.
Ani ďalší televízny hráč, Towercom (predtým Rádiokomunikácie, odštepný závod Slovak Telekomu), nezverejňuje tržby, ktoré mu produkujú služby retransmisie. Towercom má dva druhy zákazníkov. Pre televíznych vysielateľov šíri ich signál cez pozemné vysielače, pričom od začiatku tohto roka prevádzkuje aj prvý digitálny DVB-T multiplex. Retailovým klientom zasa predáva služby satelitnej platformy Skylink, ktoré poskytuje sprostredkovane cez spriaznenú českú spoločnosť TradeTec. Koncom roka mal Towercom na Slovensku 235-tisíc aktívnych Skylink kariet – a ďalších 657-tisíc v Česku. Na porovnanie, UPC mal na satelitnej platforme koncom roka 32,5 tisíca abonentov.
Triple play
Káblové a satelitné služby v televíznom trhu stále dominujú. Štvorica najväčších TV providerov z prostredia tradičných telekomunikácií – Slovak Telekom, Orange, Swan a Slovanet – mala koncom vlaňajška dohromady stotisíc abonentov. UPC, na porovnanie, šírila digitálnu televíziu, cez satelit a káblové rozvody, pre 94-tisíc zákazníkov.
Telekomy sa do televíznych služieb dostávajú viacerými spôsobmi. Po prvé, šíria ich cez svoje nové optické siete. Napríklad Orange a Slovak Telekom nimi koncom roka pokrývali po 300-tisíc domácností. Telekom využíva aj starú sieť metalických prípojok s technológiou ADSL2 , ktorej pokrytie rozširuje pizza boxmi. A od nového roka láka zákazníkov aj na príjem Magio televízie cez satelitnú parabolu. Swan a Slovanet boli v odlišnej situácii, podobne ako v internetových službách. Keď sa pustili do vlastných prípojok, väčšinou akvizíciami. To pred nich postavilo výzvy v oblasti predaja triple play služieb.
V prípade kúpy internetového poskytovateľa to znamenalo prebudovať sieť tak, aby na nej mohla bežať televízia. Pri akvizícii lokálnej káblovky zasa presvedčiť zákazníkov, aby si objednali internet, prípadne drahšiu digitálnu televíziu (eventuálne aj hlasové služby). To bude práca najmä pre Swan, u ktorého väčšinu z 18-tisíc televíznych abonentov tvoria pôvodní klienti miestnych kábloviek, zvyknutých platiť len pár eur mesačne.
Zdroj: 2
Zdroj: tabulka
Článok vyšiel v ročenke TREND TOP v infotechnológiách, ktorá je prílohou TRENDU č. 19.
Ilustračné foto - Profimedia.cz