Finančná pomoc preň mala byť od vlády Igora Matoviča veľká-preveľká, dlho sa všetko pripravovalo a analyzovalo. Prišla až vlani v polovici decembra. Najskôr na papieri, a kým sa ako-tak rozbehla, prešli ďalšie týždne. Na to, že v ekonomike bude najpostihnutejšie práve toto odvetvie, ukazovali prieskumy už pred mesiacmi. Podmienky boli v rámci schémy de minimis s limitom čerpania 200-tisíc eur na žiadateľa nastavené oveľa prísnejšie, než požadovala Európska komisia. Tá umožňovala nastaviť parametre od 30 percent poklesu tržieb, rezort dopravy to urobil od 40 percent. Veď prečo „nepritlačiť“ na podniky, ktoré sa pre protipandemické opatrenia štátu ocitli v núdzi?

Okrem toho musia byť žiadatelia evidovaní v registri partnerov verejného sektora, čo vopred nikto dostatočne nekomunikoval. Mnohí preto museli podávať žiadosti opakovane a čas bežal. Rezort má na posúdenie 30 dní, na vyplatenie ďalší mesiac, firmy však rátajú každé euro, aby prežili. Veľký problém spôsobujú aj dotácie na nájomné od rezortu hospodárstva, kde je vyplatenie pomoci podmienené súhlasom prenajímateľa a jeho spoluúčasťou na poskytnutí zľavy.

Zatvorenť lyěiarske stredisko na ätrbskom Plese
Neprehliadnite

Hazard s cestovným ruchom. Sľuby štátu sú väčšie ako realita

To však stále nie je všetko. Kým vlani pri pár desiatkach nakazených koronavírusom napríklad rezort financií umožnil odklad podávania daňových priznaní za rok 2019 či dal ďalšie úľavy, dnes sa pri viac ako dvoch tisíckach prípadov denne o ničom takom neuvažuje. Firmám by pomohlo aj predĺženie lehoty na odklad platieb sociálnych odvodov, ale štát nemá záujem. Rovnako nechce znížiť daň z pridanej hodnoty v tomto sektore napriek tomu, že to je v programovom vyhlásení vlády. Na papieri.

Stomiliónový balík pomoci z rezortu dopravy nebude stačiť. Už dnes sa hovorí o nových plánoch veľkej schémy európskej pomoci, ktorá bude mať prísnejšie pravidlá a z ktorej žiadateľ môže získať až desať miliónov eur. Znie to veľkolepo, reálne však sprísnenie podmienok podnikateľom nepomôže, práve naopak.

Pomoc rezortu vnímajú podnikatelia v cestovnom ruchu ako jednu z najpomalších na trhu, vyplatenie financií reálne mešká a nádej na lepšie časy sa im nečrtá ani v najbližších mesiacoch. Tento rok pre nich bude zrejme ešte horší než vlaňajšok. Ťažký pád by mohla stlmiť jasná stratégia štátu, o tej však nikto netuší.