„Ahoj, všetci,“ prihovára sa 45-ročná Sheri Hensleyová, spolumajiteľka butiku Pink Coconut v americkom Mississippi viac ako 800 fanúšikom. Priamo z priestorov svojho obchodíka zvykne vysielať živý prenos a predstaviť tak zákazníkom svoju ponuku odevov trikrát denne prostredníctvom platformy CommentSold.
Počas jediného vysielania v priebehu dvoch hodín S. Hensleyová, jej manžel Mic a ešte jeden zamestnanec predali 50 kúskov a utŕžili okolo 25-tisíc dolárov. Spoločnosť spustila živý predaj ešte pred vypuknutím pandémie Covid-19, ale odvtedy preferujú túto formu a svoje tržby znásobili na viac ako milión dolárov mesačne.
Neobmedzený potenciál
„V skutočnosti dokážeme zarobiť viac za jeden deň naživo ako v obchode za dva alebo tri týždne,“ citovala S. Hensleyovú agentúra Bloomberg. Potenciál je podľa nej neobmedzený.
Práve pre koronavírus a obmedzenia voľného pohybu si ľudia zvykli nakupovať v pohodlí svojho gauča. Také giganty ako spoločnosť Amazon, zameraná na online nakupovanie, vďaka tomu výrazne posilnili. No trend „len“ klikať na obrázky s tovarom, posúvať ich do košíka a následne zaplatiť sa mení.
Úplne inú skúsenosť zákazníkom ponúka strímované video cez sociálne siete, v ňom živá modelka/model, prípadne sa tovar predáva ešte lepšie pomocou celebrít. Namiesto obrázka dievčiny v roztomilých šatách ho predávajú priamo vám oni.
„Ide v podstate o digitalizáciu QVC a HSN,“ uviedla Deborah Weinswigová, výkonná riaditeľka spoločnosti Coresight Research, ktorá sa zaoberá problematikou nakupovania na sieťach. „Je to obrovská príležitosť.“
USA tvoria len malú časť
Tento druh nakupovania zaznamenal v roku 2019 rozmach, celosvetovo vykázali jeho aktéri predaje za 60 miliárd dolárov. Podľa Coresight Research by sa tento rok mal obchod takmer zdvojnásobiť. USA z toho tvoria len malú časť, necelú miliardu dolárov, no nastúpili pomerne rýchlo na rastúci trend v tejto oblasti. Živé predaje sú už naplno rozbehnuté v Číne a ďalších častiach sveta, pričom predmetom takéhoto obchodu je okrem oblečenia či mejkapu aj alkohol.
Spoločnosť TalkShopLive debutovala v roku 2018, má necelé dva milióny používateľov. Počas pandémie Covid-19 sa jej tržby zvýšili zhruba sedemkrát. V podobne zameranej firme – Brandlive, ktorá spolupracuje so stovkami výrobcov, zas očakávajú, že sa ich príjmy v roku 2020 zdvojnásobia. Ďalší z konkurentov, CommentSold, tento rok zaznamenal 50 percentný nárast výdavkov na diváka a viac ako trojnásobný skok v počte prijatých strímovaní. Zástupcovia firmy predpokladajú, že ročné tržby porastú z 326 miliónov na miliardu dolárov.
Investujú aj veľkí
Investujú aj veľké spoločnosti. Amazon má strímovaciu platformu, ktorá každodenne organizuje predstavenia o fitness, líčení a varení. V máji začal Facebook s funkciou živého predaja na svojich platformách vrátane Instagramu. HSN a QVC, ktoré vlastní skupina Qurate Retail, už dávnejšie vysielajú nákupné vysielanie na Facebooku a YouTube.
Tento rok plánujú aj spustenie interaktívnej strímovacej nákupnej služby, čo potvrdil CEO spoločnosti Mike George. Cieľom je umožniť spotrebiteľom poskytovať spätnú väzbu a nakupovať bez toho, aby opustili stream.
„Celkovo to považujeme za obrovskú príležitosť pre nás,“ povedal M. George s tým, že ide o „veľmi logický vývoj nášho podnikania“.
Koronavírus urýchlil zmeny
Dôvodov pre rozvoj živého vysielania v rámci nakupovania je viacero. Predovšetkým je to pandémia koronavírusu, ktorá urýchlila zmeny v správaní zákazníkov. Zatvorenie maloobchodov s cieľom spomaliť šírenie vírusu prinútilo viac ľudí nakupovať online. To motivovalo spoločnosti k investovaniu do elektronického obchodu a webového marketingu; zvýšili tiež výdavky na digitálnu reklamu.
Živý predaj ponúka viac informácií o produkte ako tradičné reklamy. Často sa zákazníkom prihovára majiteľ obchodu, ktorý už spotrebiteľov pozná a tí mu dôverujú. Virtuálne prehliadky dokážu zákazníkov zaujať na desiatky minút, dokonca hodín, čím sa zvyšuje šanca predať viac vecí.
Strímovanie tiež pridáva emocionálnu rovinu online nakupovaniu, čo môže zvýšiť lojalitu a záujem zákazníkov.