Čo všetko sa dá v súvislosti s organizovaním podujatí poistiť?

Riziká sprevádzajúce organizovanie podujatia sa vyskytujú už počas jeho úvodných príprav. Už len vstup na miesto, kde sa bude podujatie konať, prináša riziká, kedy môže organizátor spôsobiť škody na veci tretej strane. Naše produktové portfólio reflektuje na potreby organizátora a poskytuje mu pred potenciálnymi škodami ochranu v širokom rozsahu – či už v spomínanej fáze príprav, ako aj počas trvania samotného podujatia. Upriamila by som pozornosť na nasledovné druhy poistenia, na ktoré by mal myslieť každý organizátor:

  • Poistenie zodpovednosti za škodu organizátora – organizátor zodpovedá za škody, ktoré spôsobí tretím osobám (návštevníkom, spoločnostiam,...) na zdraví alebo na veci, kam spadajú aj škody, ktoré spôsobí firmám, od ktorých si prenajal hnuteľné (stany, prístrešky, reproduktory, ozvučenie, osvetlenie) alebo nehnuteľné veci (areál, hala, parkoviská, prístupové cesty) na úspešné zrealizovanie podujatia. Už len nájom nehnuteľnosti/miesta, kde sa bude samotné podujatie konať, je dôvodom na uzavretie poistenia zodpovednosti za škodu. Je to štandardná podmienka pri dojednávaní prenájmu s vlastníkom nehnuteľnosti.
  • Poistenie majetku – toto poistenie sa často dojednáva spolu s poistením zodpovednosti za škodu. Ak dôjde k poškodeniu majetku či už vlastného alebo prenajatého počas prípravy alebo v čase trvania podujatia, poisťovňa vám v dojednanom rozsahu škody na majetku preplatí.
  • Úrazové poistenie EVENT – ide o skupinové úrazové poistenie, ktorým kryjeme trvalé následky úrazu, smrť následkom úrazu, denné odškodné za pobyt v nemocnici následkom úrazu, denné odškodné počas domáceho liečenia, zlomeniny, popáleniny, náklady na invalidný vozík, a v tom najhoršom prípade aj pohrebné náklady. Toto poistenie môžeme vnímať aj ako formu benefitu od organizátora pre členov organizačného tímu, pre jeho subdodávateľov, pre dobrovoľníkov participujúcich na organizácii podujatia, aj pre jeho všetkých účastníkov, štandardne na teambuildingových alebo športových podujatiach, či stretnutiach s obchodnými partnermi.

V Colonnade je však aj jedna unikátnosť v poistení eventov na slovenskom trhu. O čo ide?

Poistenie zrušenie podujatia, označované pojmom Event Cancellation alebo Event Cancellation α Non-Appearance – kryje finančnú stratu, ktorá vznikne organizátorovi v súvislosti so zrušením podujatia organizovaného poisteným. Ide o čistú stratu organizátora (buď na strane nákladov alebo na strane príjmov), ktorá vznikne v prípadoch, kedy z príčin nevylúčených poistnou zmluvou dôjde k zrušeniu podujatia alebo k jeho nedokončeniu, odloženiu, prerušeniu, obmedzeniu alebo premiestneniu z rizík ako napr. nepriaznivé počasie, terorizmus (aj v prípade hrozby, nie iba samotný čin), hrozba alebo útok jednotlivca, občianske nepokoje, neuvoľnenie priestorov, neúčasť poistenej kľúčovej osoby na podujatí (z dôvodu jej úmrtia, úrazu, choroby, cestovného omeškania) a pod. Poistením sú kryté i účelne vynaložené náklady a poplatky, ktoré boli použité na zabránenie vzniku čistej straty alebo na jej zníženie.

Colonnade Insurance S.A.
Zdroj: Colonnade Insurance S.A.
Colonnade Insurance S.A.

Na aké rizikové faktory sa pri posudzovaní podujatia pozeráte?

Každé podujatie je svojím charakterom jedinečné a prináša so sebou rôzne špecifické riziká. Preto pri príprave ponuky riešime jednotlivé podujatia osobitne a i v závislosti od toho, aký druh poistenia je požadovaný.

Zhrniem všeobecné rizikové faktory, ktorými sú napríklad:

  • Skúsenosti organizátora s organizovaním podujatí;
  • História škôd za určité sledované obdobie;
  • Charakter podujatia – iné riziko nesie festival, iné koncert, iné konferencia či veľtrh, kongres či športové podujatie;
  • Rozpočet na podujatie – napr. pri poistení Event Cancellation je základom, na ktorý sa viaže celé poistenie;
  • Miesto podujatia – interiérové podujatia môžu byť menej rizikové ako exteriérové, kde počasie predstavuje veľkú neznámu. Požadujeme plán areálu s vyznačením prístupových ciest pre zásobovanie, pre návštevníkov, evakuačných trás, s vyznačením miest, kde budú umiestnené dočasné konštrukcie (tribúny, stánky a pod.);
  • Počet návštevníkov na podujatí – denne i celkovo, ak riešime viacdňové podujatia. S miestom podujatia ako aj s počtom návštevníkov a participujúcich členov organizačného tímu ako aj kapiel, speakrov na podujatí súvisí i havarijný plán pre prípady mimoriadnych situácií, na ktorý sa pri veľkých podujatiach dopytujeme;
  • Sprievodné aktivity – ak majú byť súčasťou podujatia (kolotoče, ohňostroj, športové aktivity a pod.), zvyšujú riziko vzniku škody;
  • A iné pre každý druh poistenia máme k dispozícii rizikové dotazníky, ktoré obsahujú otázky potrebné na ohodnotenie rizika a vytvorenie poistenia na mieru.

Čo ak máme zazmluvnených ďalších dodávateľov na našom evente? Ako je to s poistením subdodávateľov? Musí mať každý z nich vlastné poistenie?

V zásade platí, že organizátor je garantom úspešnosti celého podujatia. Zjednodušene by sme mohli konštatovať, že na organizátora budú vznesené nároky na náhradu škody, ku ktorým dôjde v súvislosti s organizovaním a počas priebehu podujatia. Organizátor spravidla spolupracuje so subdodávateľmi, ktorí môžu, ale nemusia mať dojednané vlastné poistenie zodpovednosti za škodu. Často preto do poistenia zodpovednosti za škodu pripoisťujeme aj subdodávateľov organizátora.

Čo alkohol a poistenie eventov? Predsa len sa na niektorých podujatiach konzumuje alkohol, je zohľadnený?

Ak by škoda vznikla pod vplyvom alkoholu, poisťovňa môže poisteného požadovať náhradu za časť sumy, ktorú zaplatila tretej strane podľa Občianskeho zákonníka.

Inak sa nazeráme na škodu spôsobenú náhodnou udalosťou človekom, ktorý vypil dve pivá, ako osobou, ktorá vypila dve fľaše vína a nemá svoje správanie pod kontrolou a koná v rozpore s dobrými mravmi. Vtedy je pochopiteľné, že poisťovňa využije možnosť uplatnenia už spomenutého paragrafu.

Sme si vedomí, že pri teambuildingových podujatiach si zamestnanci dajú radi i nápoj s obsahom alkoholu, preto pri skupinovom úrazovom poistení tolerujeme v krvi 0,5 ‰ alkoholu. Ak však poistený prekročí stanovený limit, posudzujeme danú situáciu individuálne. Keď utrpí úraz, ktorý mu spôsobí napr. pád stanu, alkohol v krvi nie je dôvod na zamietnutie poistného plnenia, keďže nebol príčinou úrazu. Stále však môže dôjsť k zníženiu plnenia, o ktorom hovorí Občiansky zákonník, teda poisťovňa môže vyplatiť sumu nižšiu, ako by normálne vyplatila pri úraze alebo škode.

Ilustračné foto
Zdroj: Shutterstock
Ilustračné foto

Aké dokumenty má mať organizátor pripravené pre poisťovateľa pred začatím eventu pri zabezpečovaní poistenia?

Ako som už spomenula, pre prípravu ponuky na poistenie potrebujeme získať vyplnené rizikové dotazníky pre jednotlivé druhy poistenia.

Pri produkte Event Cancellation je dôležité, aby si organizátor zodpovedne pripravoval výdavkový a príjmový rozpočet súvisiaci s organizovaním podujatia, aby všetky položky v ňom mal podložené dokumentáciou s partnermi – dodávateľmi, odberateľmi. Pri tomto poistení je rozpočet neoddeliteľnou súčasťou prípravy ponuky a následne súčasťou prípadnej likvidácie škôd. Riadne vypracovaný rozpočet je predpokladom bezproblémovej likvidácie.

Existuje typ eventu, ktorý nie je možné poistiť?

Ak plánujete organizovať akékoľvek podujatie, neváhajte nás osloviť. Už na základe prvotného rozhovoru zistíme, aké riešenia vám budeme vedieť ponúknuť, aby sme čo najlepšie pokryli vaše poistné potreby.