Akciový výpredaj naprieč finančnými trhmi sa výrazne dotkol aj výrobcov vozidiel. Akcie najväčších automobilových skupín v priemere stratili zhruba pätinu hodnoty.
Najlepšie trhu vzdoruje taliansky výrobca superšportových vozidiel Ferrari, ostatné európske, americké či ázijské automobilky strácajú na kapitalizácii miliardy.
Pre niektoré firmy to je zatiaľ len korekcia v obchodovaní akcií, pre iné o záver takmer polročného poklesu.
Európa je v panike
Hlavné indexy v ostatných dňoch výrazne klesli z obáv o vývoj technologických akcií a ekonomickým rizikám americkej ekonomiky.
Výpredaj na akciovom trhu sa dotkol aj automobilových spoločností. Obavy z recesie v Spojených štátoch, nižších predajov vozidiel na druhom najväčšom svetovom trhu, ale aj budúceho nedostatku čipov viedli k poklesu akcií väčšiny výrobcov áut.
Výrazne sa to dotklo spoločností Toyota, Volkswagen, Tesla či Hyundai Motor, ktorá je materskou skupinou firmy Kia Motors Corporation.
Za ostatný rok stratili akcie týchto firiem už pätinu hodnoty. Naopak, pre ázijských výrobcov to je skôr korekcia a ich ročné zhodnotenie ostáva pozitívne. Americká automobilka Tesla za rok stratila už viac ako 20 percent a takmer identický výsledok ročného obchodovania eviduje aj koncern Volkswagen.
Niektoré značky sú na tom ešte horšie. Napríklad spoločnosť Porsche Automobil Holding, ktorá sa osamostatnila, stratila už bezmála 40 percent hodnoty akcií. K tomuto prepadu nedávno prispeli aj nepriaznivé správy o hospodárení a predajoch áut.
Masívne investície do elektromobility a pretváranie portfólia vozidiel navyše pridávajú ďalšiu neistotu a investori stratégiám automobiliek prestávajú veriť. Obzvlášť, keď sa súčasné vozidlá do ešte väčšej miery spoliehajú na nové technológie, pričom dopyt po nich je stále nestabilný.
Problém s predajom
Otrasy spôsobené prepadom akciového trhu sa neobmedzujú len na Wall Street. Keď sa finančné trhy otriasajú, dôvera spotrebiteľov často nasleduje, čo je problém aj pre predajcov automobilov.
Prejavilo sa to aj na začiatku finančnej krízy v roku 2008, keď výrazný pokles trhov dramaticky ovplyvnil výdavky spotrebiteľov a následne aj predaj vozidiel. Autodíleri počas tohto obdobia čelili prudkému poklesu predajov, vyšším nákladom na zásoby a nižším ziskovým maržiam.
Tento pokles viedol k zásadným zmenám v automobilovom priemysle, pričom niektoré predajne sa dokonca zatvorili. Súčasný scenár môže priniesť podobné výzvy, keďže v centre pozornosti je aj klesajúca spotreba a míňanie na veľké položky, ako sú vozidlá. To môže viesť k zníženiu predaja a predĺženiu doby obratu zásob.
Automobilka Volvo, ktorá sa spolieha v budúcnosti už len na produkciu elektrických vozidiel, stráca ostatných dvanásť mesiacov a jej akcie klesli už o viac ako 44 percent.
Ázia vzdoruje lepšie
Na európskom kontinente sa aktuálnemu vývoju najviac darí odolávať talianskemu výrobcovi športových áut. Spoločnosť Ferrari pri poslednom výpredaji akcií stratila len zhruba štyri percentá. Za ostatný rok si však drží viac ako tretinový rast akcií. Špecializovaný produkt a klientela firme zabezpečujú trvalý rast a investori to oceňujú.
Podobne to vidia aj v prípade ázijských spoločností. Na tie síce okrem globálneho výpredaja doľahli aj najnovšie dovozné clá EÚ. Ich akcie napriek tomu zaznamenali skôr mierny pokles. Automobilka SAIC (Science Applications International Corporation) si dokonca v ostatných dňoch pripísala takmer päť percent.
Mierny trojpercentný pokles si udržala dokonca aj technologická spoločnosť Xiaomi, ktorá sa zachránila aj vstupom do automobilového priemyslu. Z pohľadu posledného roka sa akcie firmy zhodnotili takmer o tretinu.
Investori predpokladajú, že sa ázijskí výrobcovia áut budú snažiť udržať si cenovú konkurencieschopnosť. Zároveň čínska vláda najnovšie pripustila zvýšenie dotácií a nové stimuly aj pri kúpe elektrovozidiel.
Tiež avizovala nové represie na vozidlá dovážané do Číny. To ešte zvýšilo neistotu a investori sa obávajú výraznej nestability v európskom automotive aj v dohľadnej budúcnosti.