Švédska automobilka Volvo nedávno predstavila slovenským úradom konkrétnejšie plány budúcej fabriky pri Košiciach, čím vyvolala dohady v tunajších médiách o tom, že možno pôjde o najväčšiu fabriku v krajine.

Podľa investičného zámeru sa výrobca áut chystá na produkciu zhruba dvojnásobku pôvodne avizovanej výrobnej kapacity, teda asi na pol milióna čisto elektrických vozidiel. Z pohľadu budúceho slovenského hospodárstva by išlo o mimoriadne pozitívnu správu.

Do tohto scenára však nezapadajú aktuálne čísla predajov elektrických vozidiel značky Volvo, ktorá sa navyše rozhodla vsadiť všetko iba na elektromobilitu. Od budúceho roka totiž ukončí produkciu áut so spaľovacími motormi a vyrábať bude len elektrifikované modely.

Volvo dúfa, že do roku 2030 bude vyrábať a predávať viac ako milión elektrických áut. Pri súčasnej miere rastu trhu, objeme predajov a tiež chabému prístupu zákazníkov k tomuto spôsobu mobility, sa však firma k avizovanej produkcii pol milióna vozidiel v Košiciach nikdy nemusí prepracovať.

Čísla nehrajú do kariet

Ešte v priebehu minulého týždňa prišla automobilka Volvo Cars s prekvapivým rozhodnutím, že do začiatku budúceho roka ukončí výrobu zostávajúcich dieselových modelov. O niekoľko mesiacov teda vyrobí posledné vozidlo s naftovým motorom, čím sa stane jedným z prvých výrobcov automobilov, ktorí pristúpia k takémuto kroku.

V auguste tohto roka pritom tvorili plne elektrické alebo hybridné modely stále len tretinu predaných vozidiel Volva. Spoločnosť neuviedla, koľko zo zvyšku predaných vozidiel malo naftový či benzínový motor. Oznámila však, že za celý rok 2022 predala 615-tisíc automobilov, pričom podiel plne elektrických vozidiel dosiahol vlani približne desať percent.

Pre Volvo ide takpovediac o vabank a jeho karty sú dnes dobré len sčasti. Buď sa automobilke podarí presvedčiť ľudí, aby kupovali oveľa viac elektrických modelov áut, čím by naplnila svoje výrobné kapacity v pripravovanej košickej fabrike, alebo si zavarí na väčší problém.

Dôvody sú prosté a matematika nepustí. Automobilka avizuje do konca dekády vyrobiť vo svojich troch budúcich európskych fabrikách viac ako 1,3 milióna elektromobilov ročne. Podľa zverejnených dát sa jej však vlani podarilo predať z plánovaných objemov zatiaľ len päť percent elektrických vozidiel.

Hoci trend predajov týchto vozidiel je rastový a v tomto roku do augusta automobilka predala už viac ako 70-tisíc kusov, medziročne až o 170 percent viac, pomer predávaných a avizovaných počtov elektromobilov ostáva stále vo výraznom nesúlade.

Košice ako plán

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa