Mnohí mailovo vytrénovaní používatelia možno žili v domnienke, že podobné praktiky a spamy už nemajú problém odhaliť aj na prvý pohľad a nejakým pofidérnym stránkam len tak nenaletia.
Opak je však pravdou. Agresívne spôsoby lákania nových členov využívajú aj "legitímne" sociálne siete. A keď nevyžiadané maily od nich nevie do spamového koša presunúť ani Gmail, ktorý sa pýši spoľahlivým antispamovým filtrom, nejeden používateľ naletí a klikne.
"Twoo, šibe vám? Posielať e-maily všetkým z môjho Gmail konta? Dokonca som dostal 5 pozvánok sám od seba!" sťažuje sa na Twitteri jeden z nespokojných používateľov, ktorému poštovú schránku zahltila vlna avíz na údajné správy od známych.
Firmy ako prevádzkovateľ Twoo sa obvineniam z podobných praktík bránia a tvrdia, že ide o nedorozumenie. A že používatelia im dobrovoľne dali súhlas na pozývanie svojich známych.
Lesk dôveryhodnosti dodávajú službám ako Twoo aj mobilné aplikácie, ktoré na stránkach obchodov Apple Store a Google Play patria k stále populárnejším. Pri hodnoteniach prevažujú pozitívne hodnotenia, 25,5-tisíca majiteľov zariadení s Androidom dalo aplikácií štyri hviezdičky z piatich. Samozrejme, takéto kliky nie je problém aj zaplatiť - biznis s "lajkmi" a pozitívnymi hodnoteniami zažíva v ére sociálnych sietí veľký rozmach.
Jeden z kritickejších komentárov k appke uvádza: "Spamuje to vašim kontaktom pozvánky vo vašom mene. Navyše tam nikto zaujímavý nie je. Všetci to po troch dňoch opustia," znie jeden z negatívnych názorov na aplikáciu Twoo na Google Play.
Zoznamka sa pýši vyše 34 miliónmi členmi, ešte známejšia Badoo až vyše 200 miliónmi používateľov. K ďalším väčším hráčom, ktorí si neštítia zahlcovať mailovú schránku potenciálnych klientov, patria aj siete Hi5, MyZamana či Netlog.
Ako mohli tieto služby nabaliť milióny členov? Napríklad aplikácia pre Twoo je navrhnutá tak, aby na prvý pohľad nebolo zrejmé, že pozvánku rozpošlú používatelia všetkým svojím kontaktom. Je (údajne cielene) zložitá a nejednoznačná. Kontakty sú po inštalácii predvolene označené a treba ich odznačiť.
Twoo pritom vo svojom vyhlásení týkajúcom sa súkromia používateľov píše, že "neznášame spam rovnako ako ty. Tvoju e-mailovú adresu nikdy nebudeme zdieľať s treťou stranou." Zároveň upozorňuje, že členstvo je možné kedykoľvek zrušiť.
Pozývací e-mail od služby Twoo
"V niektorých krajinách ponúka Twoo svojim členom jednoduchý nástroj na pozývanie kontaktov z e-mailového účtu na Twoo. Ak sa rozhodneš svoje kontakty importovať, potvrdzuješ, že ti dali svoj súhlas a tiež, že súhlasíš, aby zvoleným kontaktom bola odoslaná automatická pozvánka a pripomienky v tvojom mene. Twoo uchováva kontaktné údaje tvojich kontaktov len za účelom ich automatického prepojenia s tebou po ich registrácii," informuje ďalej zoznamka.
Okrem negatívnych skúseností časti používateľov upozorňujú na pochybné metódy v oslovovaní nových ľudí aj technologické weby. Stránka TechCrunch sa k téme rozposielania spamu od služby Twoo vrátila po roku a zistila, že na praktikách firmy sa nič nezmenilo.
"Je to otrasná hovadina. Prišiel mi mail, že nejaká Adriana si ma pridala, tak som si ju tam chcel nájsť, vyplnil som si profil a keď som tam chcel dať fotku a Facebook, tak to skapalo," píše ďalší z používateľov aplikácie určenej pre mobilné zariadenia s Androidom.
"Neposielame žiadne správy bez predchádzajúceho súhlasu používateľa," bránil sa ešte v roku 2012 zakladateľ Twoo a generálny riaditeľ spoločnosti Lorenz Bogaert. Podľa neho je nespokojných zákazníkov len hŕstka z celkového počtu, no aj nespokojné hlasy údajne zaregistrovali a plánujú spraviť nápravu.
Ani po vyše roku sa tak nestalo. Používatelia sa naďalej sťažujú, že pozývacie maily boli rozposlané známym bez ich vedomia a že nie je jasné, ako sa zo služby dá odhlásiť.
Spamy od Twoo sa šíria pravidelne aj slovenským internetovým priestorom, viacerí redaktori TRENDU ich získali počas dvoch dní hneď niekoľko. Agresívnu e-mailovú politiku firmy dokazuje aj skutočnosť, že až štvrtina všetkých prístupov stránka zaznamenáva práve z e-mailových klientov.