Budú to moduly bez okienok, dlhé dva a pol, široké štyri metre a vysoké 155 centimetrov. Nebudú mať okienka, lebo budú umiestené pod palubou s cestujúcimi, v priestore, kde sa prepravujú kontajnery s nákladnom.
Vstupovať sa do nich bude schodíkmi z paluby pre cestujúcich. V prípade potreby budú môcť na cieľových letiskách operatívne vymieňať obytné moduly za kontajnery s nákladom.
Záujem by bol, objednávky zatiaľ nie
Koncept pripravil Airbus v spolupráci s veľkou francúzskou spoločnosťou Zodiac Aerospace, ktorá má po svete okolo 35 tisíc zamestnancov vyrába rôzne zariadenia pre interiéry lietadiel. V Plzni má napríklad aj výrobňu kontajnerov, v ktorých odpočíva časť posádky, lebo pri dlhých letoch sa musia piloti i letušky v službe striedať. Okrem toho v Plzni vyrábajú aj palubné kuchynky.
Detský kútik by mohol mať aj skĺzavku Zdroj: Airbus
Nápad má podľa Airbusu priaznivcov medzi aerolíniami, hoci konkrétne objednávky zatiaľ neprichádzajú. Má to byť iba doplnková služba a nie na každom lete. Za príplatok by ju mohli využívať cestujúci z najlacnejšej – ekonomickej triedy.
V drahšej biznis triede i luxusnej prvej triede sú oveľa širšie sedadlá, ktoré sa majú sklopiť do vodorovnej polohy pohodlného lôžka. Svoju vlastnú predstavu pre extrémne dlhé lety má už austrálska spoločnosť Qantas.
Kedysi už spacie kóje boli
Nie je to ani zďaleka uletený nápad, pretože spacie kóje v lietadlách už boli - v päťdesiatych rokoch na diaľkových linkách. Postupne však záujem klesal, pretože rýchlejšie prúdové lietadlá skracovali dĺžku letu. Navyše na veľmi dlhých tratiach, medzi Európou a Ďalekým východom v Ázii, Austráliou či južnou Amerikou boli medzipristátia a cestujúci sa mohli trochu poprechádzať a relaxovať v tranzitnom priestore.
Typ A330 je značne populárny. Predalo sa už vyše 1 300 lietadiel Zdroj: Ján Blažej
Dnešné generácie medzikontinentálnych lietadiel preletia nonstop aj vyše 13-tisíc kilometrov (aj pätnásť hodín) a ľudia v sparťansky vybavenej ekonomickej triede by privítali možnosť trochu si natiahnuť nohy.
Airbus novinku chce zatiaľ iba do lietadiel A330, ktoré odvezú do tristo cestujúcich, kým o takejto možnosti sa v prípade najväčšieho A380 údajne neuvažuje.