Spoločnosť Air Slovakia BWJ, ktorej v pondelok Letecký úrad SR pozastavil osvedčenie na prevádzkovanie letov (takzvané AOC), sa ešte pokúša zachrániť.
Manažéri na ministerstve
Vedenie leteckej spoločnosti na čele s prevádzkovým riaditeľom Johanom Heyninckom bolo dnes ráno rokovať na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, kde sa malo snažiť presvedčiť úradníkov, aby zvrátili rozhodnutie Leteckého úradu.
Podľa predsedu základnej organizácie integrovaných odborových zväzov Air Slovakia Petra Hvalčáka je však otázne, či má prevádzkový riaditeľ vôbec oprávnenie konať za firmu. „Vieme, že pred pár mesiacmi určite nemohol,“ tvrdí P. Hvalčák . Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič návštevu vedenia na ministerstve potvrdil. Podľa neho rezort aerolíniám oficiálne oznámil, že začína voči spoločnosti správne konanie na preverenie finančnej situácie. Po tridsiatich dňoch firma môže prísť aj o obchodnú licenciu na prevádzku civilnej leteckej dopravy, ktorú vydáva ministerstvo.
Míting odložili
Dnes sa vedenie a majiteľ Air Slovakia, ktorým je britský podnikateľ indického pôvodu Harjinder Singh Sidhu, mali stretnúť so zamestnancami. Stretnutie však na poslednú chvíľu zrušili, čo približne päťdesiatku čakajúcich zamestnancov rozhorčilo. Väčšina z nich nevidela výplaty od septembra alebo októbra a nie je jasné, kedy dostanú mzdové listy, ktoré potrebujú na úrade práce. Pred dvomi týždňami odpojili pracovníkom mobilné telefóny, odvčera v budove Air Slovakia nefungujú pevné linky a firmu odpojili aj od elektrickej energie.
Pri tejto príležitosti sa pracovníci Air Slovakia od médií dozvedeli, že firma už 19. februára podala na Okresný súd Bratislava I návrh na povolenie reštrukturalizácie. Zamestnancom vedenie odkázalo, že môžu prísť na ďalšie stretnutie zajtra. Majiteľ však podľa informácií TRENDU na Slovensku stále nie je. Vedenie pracovníkom takisto odkázalo, že šanca na záchranu firmy ešte existuje, no potrebuje na to momentálne pozastavenú leteckú licenciu. Jediné dva letuschopné stroje Air Slovakia zo siedmich sú stále na zemi. Jeden v Bratislave, druhý v talianskom Bergame. Včera sa mu už bez licencie nepodaril prelet naspäť na Slovensko.
Bradaté problémy
Air Slovakia dlhuje Sociálnej poisťovni, zdravotným poisťovniam, či bratislavskému letisku milióny eur. Prvýkrát sa o finančných problémoch v súvislosti s Air Slovakia začalo hovoriť v roku 2008, keď sa objavili prvé dlhy voči Sociálnej poisťovni. H. S. Sindhu kúpil firmu v roku 2006 od štyroch slovenských zakladateľov. Spoločnosť lietala iba málo pravidelných liniek, tento rok jej zostala už len jedna z Bratislavy do indického Amritsaru. Cez leto lietala najmä charterové lety pre slovenské cestovné kancelárie.
Ilustračné foto na titulke - Archív