Druhý ročník TREND konferencie Mediálne trendy sa niesol v znamení umelej inteligencie (AI). Vo svete médií a reklamy vďaka nej prebieha revolúcia, nakoľko mení tvorbu a distribúciu obsahu. Strategické plánovanie ovplyvňuje digitálna transformácia, pričom sociálne siete či streamovacie služby ponúkajú čoraz viac možnosť predplatného namiesto reklám.
Masívny rozmach AI
O týchto zmenách a ich dosahoch na mediálny a reklamný trh na konferencii hovorili experti a top manažéri zo slovenského trhu, ale aj zo zahraničia. Mediálne trendy 2024 je konferencia pod taktovkou mediálneho domu News & Media Holding (NMH) a odborného garanta Omnicom Media Group Slovakia.
Konferencia bola rozdelená na tri hlavné témy. Prvá z nich sa venovala tomu, ako umelá inteligencia mení mediálny a reklamný trh. Časť konferencie bola venovaná aj takzvanému crossmediálnemu meraniu a alokácii mediálnych rozpočtov. Zaujímavou témou bolo aj to, či média a internet bez reklám sú dnes realitou alebo skôr utópiou.
Hlavný spíker dňa prišiel do Bratislavy až z Londýna. Jean-Paul Edwards, managing director OMD Worldwide – Product Strategy & Development, povedal, že AI je dnes veľkou témou naprieč rôznymi segmentami. Veľké jazykové modely, na základe ktorých dnes fungujú chatboty budú podľa neho v budúcnosti oveľa kvalitnejšie ako dnes a pre používateľov tak prinesú výrazne kvalitnejšie výstupy.
„Umelá inteligencia má obrovský vplyv na biznis a treba s ňou držať krok. Až 99 percent generálnych riaditeľov spoločností plánuje AI využívať a zvyšovať do tejto oblasti výdavky,“ uviedol J. P. Edwards.
Z prednášky tiež vyplynulo, že čím bude mať AI viac informácií, tým bude dokonalejšia. To bude mať vplyv aj na realizáciu obsahu v mediálnom a reklamnom biznise. Globálny reklamný biznis má dnes hodnotu jeden trilión dolárov. Zaujímavosťou je, že reklamné investície do digitálneho prostredia neustále rastú a dnes sa blížia k 60 percentám celosvetovým výdavkom na reklamu.
Masívny rozmach umelej inteligencie spôsobil, že okrem množstva výhod sa vynárajú aj viaceré riziká. Veľkou hrozbou špeciálne na Slovensku sú dezinformácie, no okrem nich si napríklad firmy musia dávať pozor aj na kybernetickú bezpečnosť, ochranu IP adries či reputačné riziko. Výzvou je aj zachovanie objektivity.
Nástroje umelej inteligencie sa budú neustále zlepšovať a aj ich počet bude rásť. Pred niekoľkými rokmi ešte generátory obrázkov nedokázali vytvoriť kvalitný a ostrý obsah. Dnes dokážu vytvárať umelecké diela. „Pribúdať budú nové formy kreativity a to aj vďaka nástroju Sora od OpenAI. Postupne sa dostávame do bodu, keď bude až 90 percent obsahu na internete vytvorený prostredníctvom AI,“ povedal J. P. Edwards.
Aj vďaka tomu však bude podľa neho väčší dopyt po ľudskej kreativite. Umelá inteligencia tiež umožní spúšťať nové reklamné kampane. Napríklad americký gigant Amazon už dnes využíva pri niektorých produktoch reklamu generovanú prostredníctvom AI.
Etický kódex v NMH
Podľa J. P. Edwardsa, to, čo sa dnes deje pri obrázkoch, sa bude čoskoro diať aj pri videách. Vznikať budú nástroje, ktoré vďaka nahratým obrázkom dokážu v priebehu niekoľkých sekúnd vytvoriť kvalitné prezentačné alebo ilustračné videá, ktoré bude možné využiť aj v reklamnom či mediálnom priestore.
„Bude to veľmi bohatý trh, nakoľko sa bude zvyšovať aj jeho efektivita. Konkurencia bude v tomto smere obrovská, avšak bude to spúšťať kreativitu a všetka pozornosť bude zameraná na značky, ktoré budú na trh prenikať novými spôsobmi. Mení sa totiž spôsob, akým sa bude konzumovať obsah, vrátane reklamy,“ dodal J. P. Edwards.
Umelej inteligencii sa venovali tiež Filip Kadlečík a Lukáš Šaghy z vydavateľstva News & Media Holding, ktorí hovorili o tom, akým spôsobom sa táto technológia využíva v prípade médií. „Vo vydavateľstve máme vlastný tím s názvom AI hub, ktorý okrem iného proaktívne skúma možnosti AI a jej výhody,“ hovoril F. Kadlečík, AI implementation lead & managing editor z NMH.
NMH tiež vytvorilo vlastný etický kódex, ktorý hovorí o tom, ako sa AI vo vydavateľstvo využíva a aké pravidlá sa dodržiavajú. Stále je však podľa F. Kadlečíka dôležitý aj ľudský dotyk a teda poriadna kontrola výsledného obsahu. Umelú inteligenciu dnes vo vydavateľstve využívajú všetky tituly. Niektoré viac, iné menej.
Minimálne 30 percent článkov v NMH dnes vzniká s využitím generatívnej umelej inteligencie. Pre tieto účely sa využíva niekoľko nástrojov, ktoré majú za úlohu ušetriť čas a financie. Neznamená to však, že články vytvára AI. Redaktori nástroje AI využíva na vytváranie obrázkov či na inšpiráciu pri tvorbe titulkov.
„NMH využíva AI v rôznych kľúčových oblastiach, napríklad pri eliminácii rutinných úloh, odporúčaní vhodných tém, tvorby obsahu či optimalizácii redakčného workflowu a automatizovanej distribúcii obsahu,“ povedal L. Šaghy, product manager CMS v NMH.
Jakub Šuster z technologického startupu Elv.ai hovoril o tom, ako vie AI pomáhať s moderáciou obsahu a ochranou značky. Až 25 percent všetkých komentárov, ktoré pribudnú na stránky médií obsahujú nenávisť, vulgarizmy alebo dezinformácie. Mediálny priestor ohrozujú aj falošné účty či takzvaný hate speech.
V panelovej diskusii o crossmediálnom meraní sa rozprávali Josef Fišer zo spoločnosti Median, Marcela Kršková Podoláková z Omnicom Media Group, generálny riaditeľ NMH Michal Teplica a hlavný spíker konferencie J. P. Edwards. Neskôr Marcel Šatánek zo spoločnosti Slovak Telecom vysvetľoval, ako je to v prípade médií a reklamy s vlastnými kanálmi a predajom reklamného priestoru.
Umelej inteligencii sa venovala aj advokátka Zuzana Krajčovičová z advokátskej kancelárie Paul Q, ktorá sa na tému pozrela z pohľadu jej regulácie a dosahu na vydavateľov. Publicista Rastislav Chvála hovoril o tom, ako vybudovať vlastnú televíziu a monetizovať ju.
V poslednej panelovej diskusii sa okrem M. Teplicu predstavili aj Martin Heržo z Joj Group, Ján Svoboda z televízie Ta3, Alexej Fulmek z vydavateľstva Petit Press a Peter Núňez, zakladateľom Štandardu a majiteľom spoločností Nunez NFE, Loco Agency, TV Services a Joy Department. Témou bola problematika predplatného a príjmov z reklamy.