„Ahold podrobne preskúmal strategické možnosti a rozhodol sa predať slovenskú časť svojich podnikateľských aktivít. Finančné detaily transakcie neboli uzavreté,“ uviedla spoločnosť v tlačovom vyhlásení.
Aktíva nadnárodného reťazca má prevziať spoločnosť Condorum, ktorej šéfuje Michal Holík. Ten v minulosti zastupoval záumy J&T vo viacerých firmách vrátane Poštovej banky. Vysporiadanie transakcie medzi Aholdom a Condorum sa očakáva v prvom polroku 2014.
O tom, že rokovania medzi Aholdom a finančníkmi z prostredia J&T sú v pokročilej fáze, sa v brandži hovorilo už dlhší čas. Holanďania odovzdajú novému vlastníkovi dlhodobo stratovú sieť dvadsiatich predajní Hypernova, štvoricu menších bratislavských supermarketov Albert a poltucet čerpacích staníc. Tržby Aholdu na Slovensku postupne klesali najmenej od roku 2008, vlani dosiahli necelých 160 miliónov eur.
M.Holík získal vyše dve desiatky predajní Terno Slovensko na prelome tohto a minulého roka. Zároveň sa dohodol na užšej spolupráci s ľuďmi zo spoločnosti Diligentia, ktorí dynamicky rozvíjajú sieť menších samoobslúh Moja Samoška. Oba reťazce majú spoločný manažment a došlo už aj k dohode o ich vlastníckom prepojení.
Za minulý rok dosiahli spoločné tržby Terna a Mojej Samošky 127 miliónov eur. Samoobsluhy pribúdali najmä v Bratislave a okolí, no Moja Samoška sa už posúva ďalej. Nedávno vznikli prevádzky v Banskej Bystrici, Žiari nad Hronom či v Novej Dubnici.
Celkovo má Moja Samoška dnes zhruba 70 obchodov. Supermarkety Terno sú tiež doménou hlavného mesta, no dva stoja na lukratívnych miestach v trenčianskom a banskobystrickom nákupnom centre.
Ahold začal podnikať na slovenskom trhu začiatkom milénia, no už po pár rokoch sa z neho chcel stiahnuť. Pri prvom pokuse v roku 2007 mu to nevyšlo, zdvihol vtedy kotvy aspoň z Poľska. Sieť slovenských predajní však Holanďania prestali rozvíjať, čo bolo signálom, že aktivity pod Tatrami nie sú pre nich prioritou.
Po odchode zo Slovenska zostane Ahold aktívny v strednej Európe už iba v Česku, kde sa mu dobre darí. So sieťou 283 obchodov so značkou Albert vlani zaznamenal tržby vo výške 1,76 miliardy eur, čo je podstatne viac než na Slovensku aj pri zohľadnení rôznej veľkosti trhov. V Česku patrí reťazec k trhovej špičke, čo je v súlade so stratégiou nadnárodnej firmy hrať prvé alebo druhé husle na príslušnom trhu.
Majitelia sietí Terno a Moja Samoška sa netaja expanzívnymi chúťkami. So sieťou predajní Hypernova získajú celoslovenské pokrytie a súhrnnými tržbami sa zaradia za najväčších hráčov na trhu, ktorými sú Tesco, Lidl, Kaufland a Billa.
Čaká ich však dosť práce, keďže preberajú doteraz jasne stratový biznis Aholdu. Holandský reťazec vlani zavrel Hypernovu v Humennom a komárňanskú predajňu predal konkurenčnému Tescu.