Náklady na lietanie sa zvyšujú. Alarmujúci je rast cien ropy, a teda aj pohonných hmôt, ktoré pre aerolínie predstavujú jeden z najväčších výdavkov. Okrem toho čoraz viac cestujúcich vie, že majú právo požadovať odškodnenie za meškajúci let, čo aj využívajú.

Napríklad letecká spoločnosť Wizz Air v tohtoročnom prvom kvartáli už vyplatila deväť miliónov eur na odškodnom za zrušené alebo výrazne oneskorené lety (bolo ich 145 a 306). Je to trikrát viac ako za rovnaké obdobie vlani.

Ďalším veľkým výdavkom sú náklady na prácu. Zamestnancov je nedostatok, chýbajú najmä piloti, takže je potrebné ich dobre zaplatiť. Aerolínie znižujú náklady, kde len môžu. Poľská letecká spoločnosť LOT už niekoľko rokov zamestnáva nových ľudí nie na zamestnaneckú zmluvu, ale na živnostenský list. Ľudia proti tomu protestujú.

Znižovanie nákladov na prácu paradoxne generuje ďalšie výdavky. Napríklad zamestnanci Ryanairu za lepšie pracovné podmienky štrajkovali. A rušenie letov lacné nie je.

Toto všetko lietanie predražuje a teoreticky môže zapríčiniť, že sa ceny letov zvýšia. Najmä ak zamestnanci neustúpia a budú za zlepšenie pracovných podmienok bojovať ďalej. Náklady však nezačali rásť len teraz, ceny letov pritom zostávajú na podobnej úrovni už niekoľko posledných rokov.

Aerolíniám tiež záleží na tom, aby sa ceny ich leteniek objavovali na internetových vyhľadávačoch ako najlacnejšie.

Poplatok za slúchadlá či priestor nad hlavou

Čím ďalej spoľahlivejšími zdrojmi príjmov sú tie mimoletové. V priemere už na palube Wizz Airu k základnej cene letenky priplácate okolo 30 eur hlavne za batožinu, aj keď častejšie sa to zrejme týka bohatšej časti Európy.

To je však iba začiatok, pretože letecké spoločnosti sa čoraz viac zameriavajú na také ponuky, ktoré klientov prinútia míňať viac. Úprimne povedané, letecké spoločnosti sú čím ďalej vynaliezavejšie v znepríjemňovaní života pasažierom do takej miery, že nakoniec podľahnú a priplatia si, aby cestovali pohodlnejšie.

S platením za nápoje a jedlo na palube lietadiel sme už zmierení, aj keď ich nezapočítanie do ceny letu na dlhších trasách ešte donedávna bežné nebolo. Aerolínie tiež často v lietadle náhodne „rozhádžu“ cestujúcich, aby ich prinútili zaplatiť si za sedenie vedľa seba.

Ale to nie je všetko. Írska letecká spoločnosť Aer Lingus si na cestách do Spojených štátov účtuje aj za prikrývku alebo slúchadlá na počúvanie premietaných filmov. A keď sa už hovorí o USA, tam sú dopravcovia majstrami v dodatočných poplatkoch. Vymysleli dokonca platbu za využitie úložného priestoru nad hlavou. Tí, ktorí nezaplatia, si musia dať batožinu pod sedadlo.