Tri prúžky verzus fajka. Na majstrovstvách sveta nezvádzajú súboj len národné futbalové mužstvá, ale aj firmy so športovým oblečením. Aj keď Nike i Adidas sa zhodne vyhlasujú za najväčšie futbalové firmy sveta, majstrovstvá sveta pravdepodobne potešia viac Adidas.

Nike oznámil, že v účtovnom roku, ktorý sa skončil v máji, teda ešte pred začiatkom futbalových majstrovstiev, dosiahol príjmy z futbalu na úrovni 1,35 miliardy eur. „Bez toho, aby sme poznali konečný výsledok, môžeme byť veľmi spokojní. Nike je za posledných 15 rokov na čele futbalového podnikania,“ povedal pre Manager Magazin hovorca Nike v Nemecku Olaf Markhoff.

Adidas pritom v tomto roku očakáva, že jeho príjmy dosiahnu 1,3 až 1,5 miliardy eur. Už teraz sa ukazuje, že „majstrovstvá sveta sú pre Adidas obrovský úspech,“ tvrdí riaditeľ firmy Herbert Hainer. Dresy tímov, ktoré sponzoruje Adidas, sa podľa neho predávajú v miliónoch kusoch a už teraz prekročili predaj z majstrovstiev sveta v roku 2006. „Adidas je a zostane najdôležitejšou futbalovou značkou,“ vraví H. Hainer.

Adidas poráža vo futbale Nike
Zdroj: Elise Amendola

Nemci, ktorých oblieka Adidas, v nedeľu poslali domov Angličanov. Tých sponzoruje Umbro, ktorá je dcérskou firmou spoločnosti Nike. Tá tak prišla o mužstvo, do ktorého dáva najviac peňazí. Anglická reprezentácia s ročnou zmluvou s Nike na 34 miliónov dolárov je najbohatším tímom šampionátu.

Z tímov, ktoré už postúpili do štvrťfinále, nosia fajku na drese len Brazília a Holandsko. Tieto mužstvá však nastúpia proti sebe, takže do semifinále sa dostane len jeden z nich. Z tímov, ktoré sponzoruje Nike, môže ešte postúpiť Portugalsko, to by však muselo dnes uspieť proti jednému z kandidátov na titul - Španielsku. To má zmluvu s Adidasom. Vo štvrťfinále nastúpia proti sebe ďalšie dve mužstvá s tromi prúžkami – Nemecko a Argentína. Okrem toho má Adidas aj ďalšiu istú účasť vo štvrťfinále, keďže v dnešnom zápase proti sebe hrajú dva jeho tímy – Paraguaj a Japonsko. V prípade, že dnes Španieli porazia Portugalcov, bude mať Adidas už istú účasť vo finále.

Adidasu pomohlo aj Slovensko, ktoré poslalo domov Taliansko. Ďalšiemu Nike tímu Holandsku však už Slováci podľahli.

Narušiť hegemóniu Nike a Adidasu by mohla ešte Puma. Síce zo siedmich krajín, ktoré sponzoruje, skončilo päť už v základnej fáze, dve z nich sa prebojovali až do štvrťfinále. A keďže Ghana a Uruguaj nastúpia proti sebe, Puma má istú miestenku aj v semifinále.

Adidas však k prvenstvu na futbalovom trhu neťahajú len väčšie šance jeho tímov na účasť v záverečných bojoch o medaily, ale aj sponzorstvo futbalovej federácie FIFA v hodnote 37 miliónov eur ročne. Adidas má reklamu na každom štadióne, s tromi prúžkami na oblečení vybiehajú na trávu všetci rozhodcovia a hráči hrajú s jeho loptou Jabulani.

Foto na titulke – SITA / AP