Adidas v minulosti presunul väčšinu výroby z Európy do ázijských krajín, predovšetkým do Číny a Vietnamu, kde mohol vyplácať nižšie mzdy. Vďaka pokroku v robotike a v automatizáciu výroby si ale teraz môže dovoliť vrátiť výrobu bližšie zákazníkom.

Adidas tak bude zrejme môcť pružnejšie reagovať na meniace sa trendy. Zároveň by mohol odpovedať na rast miezd v Ázii a na problémy so zdĺhavými dodacími lehotami.

Nová továreň „Speedfactory“ je na juhovýchode Nemecka, v meste Ansbach, zhruba 50 kilometrov od sídla firmy v Herzogenaurachu. Adidas tam chce tento rok vyrobiť prvých 500 prototypov, ktoré potom pôjdu do predaja. Masovú výrobu plánuje začať budúci rok. Prácu by v novom závode malo nájsť 160 ľudí.

„Ako firma podnikajúca v športe vieme, že rýchlosť víťazí,“ uviedol generálny riaditeľ Adidasu Herbert Hainer. Adidas podľa neho dúfa, že budúci rok otvorí podobnú továreň v USA. Oba závody by v najbližších rokoch mohli podľa jeho odhadov vyrábať dohromady najmenej milión párov obuvi ročne.

Ázijskú výrobu však budú oba nové prevádzky skôr dopĺňať, než aby ju nahradili. V Ázii firmy teraz vyrábajú zhruba 300 miliónov párov topánok ročne.

Firmu Adidas založil v roku 1949 nemecký výrobca obuvi Adi Dassler. Podnik v posledných rokoch strácal podiel na trhu na úkor svojho väčšieho amerického konkurenta Nike. Adidas už vlani avizoval, že plánuje presunúť časť výroby z Ázie bližšie k zákazníkom.