Produkcia tenisiek s využitím 3D tlače funguje už nejaký čas. Výrobcovia s ňou experimentujú, no dosiaľ týmto spôsobom zhotovovali len menšie série alebo špeciálne edície na marketingové účely. Je totiž stále pomerne drahá, pomalá a požadovaná kvalita podrážok sa musí doháňať dodatočným opracovaním.

Adidas sa posunul o krok ďalej a v spolupráci s americkým start-upom Carbon vyvinul pokročilú technológiu trojrozmernej tlače Futurecraft 4D. Druhý najväčší svetový výrobca športového oblečenia a obuvi predstavil novinku tento mesiac v New Yorku. "Je to míľnik nielen pre našu firmu, ale pre celú brandžu,“ cituje agentúra Reuters Gerda Manza, šéfa technologických inovácií Adidasu.

Nemecký výrobca má v pláne koncom tohto roka uviesť na trh prvých päťtisíc párov športovej obuvi novej generácie. Na budúci rok by mala produkcia podstatne stúpnuť na viac ako stotisíc tenisiek. No na to, aby sa mu technológia začala vyplácať, potrebuje podľa servera ihned.cz miliónové objemy. Vlani si Adidas nechal vyrobiť približne 360 miliónov párov obuvi, takmer všetko v Ázii.

Cena nových topánok zatiaľ nebola zverejnená. Dá sa predpokladať, že osobitne zo začiatku nepôjde o lacnú záležitosť, ale skôr o mastnejšie kúsky určené pre fajnšmekrov, ktorí si potrpia na pokrokové výrobky.

Pomocou Futurecraft 4D chce Adidas výrazne skrátiť čas, za ktorý dokáže vytlačiť podrážku. Zo súčasnej jeden a pol hodiny na dvadsať minút. Adidas sa snaží zefektívniť celý výrobný proces využitím robotov. V Bavorsku stavia automatizovanú fabriku Speed Factory, ktorá by mala v budúcnosti produkovať pol milióna párov obuvi za rok. Skúšobnú prevádzku má v pláne v tomto roku.

Adidasu sa v ostatných rokoch podarilo reštartovať biznis. Vlani zaznamenal rekordný čistý zisk vo výške viac ako jedna miliarda eur, medziročne ho zvýšil o dve pätiny. Tržby mu stúpli o 14 percent na 19,3 miliardy eur. Nový šéf koncernu Kasper Rorsted, ktorý nastúpil do funkcie vlani na jeseň, chce zvýšiť predaj cez internet a pokračovať v investíciách na dôležitom americkom trhu.