Opäť rekordná výroba
Trojica slovenských automobiliek vlani podľa predbežných údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR už druhý rok po sebe prekročila hranicu milióna vyrobených vozidiel. Z liniek zišlo rekordných viac ako 1 040 000 automobilov. Žilinská Kia vyrobila v uplynulom roku 339 500 vozidiel, čo je o pol druha tisícky viac ako v predošlom roku. Z liniek trnavskej automobilky PSA Groupe Slovakia zišlo 315 050 vozidiel, čo je medziročný nárast o štyri percentá. Volkswagen výrobné čísla tradične zverejňuje až po oznámení oficiálnych výsledkov celého koncernu, ktoré je naplánované na polovicu marca tohto roku.
Rekordný predaj nových osobných vozidiel
Uplynulý rok zaznamenalo Slovensko aj rekord v počte registrácií nových osobných vozidiel, keď sa zaregistrovalo 88 163 vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o trinásť percent a ide zároveň o najlepší výsledok v celej histórii sledovania od roku 1993. Vo výhľade na tento rok je ZAP opatrný, najmä kvôli novým poplatkom za registráciu vozidiel, ktoré sa budú ponovom vzťahovať aj pri preregistrácií starších automobilov. Napriek tomu zväz očakáva , že by malo byť zaregistrovaných približne 90-tisíc nových osobných vozidiel.
Trnavský PSA predbehne v 2017 vo výrobe žilinskú Kiu
Výhľad na tento rok vo výrobe automobilov je optimistický, keď by sa mala produkcia udržať nad úrovňou milióna vozidiel. Trnavská automobilka PSA Groupe Slovakia očakáva výrobu na úrovni 350-tisíc vozidiel, čo by znamenalo, že po prvý krát od krízového roku 2009 predbehne v počte vyrobených vozidiel žilinský závod Kia Motors Slovakia. Ten totiž očakáva produkciu na úrovni 335-tisíc vozidiel. Kia dopláca na prepad dopytu na ruskom trhu. Ten vlani nahradila na prvom mieste spomedzi exportných krajín Veľká Británia, no vzhľadom na rozhodnutie kráľovstva vystúpiť z EÚ vrátane opustenia jednotného trhu je otázne, ako sa tento krok prejaví na predajoch vozidiel v krajine. PSA naopak ťahá produkcia nového modelu Citroën C3, z ktorého sa v Trnave vyrobilo vlani už viac ako 40-tisíc vozidiel a v tomto roku by mal jeho podiel na celkovej produkcii dosiahnuť takmer päťdesiat percent.
Diesel stráca dych
Po prevalení škandálov nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý prostredníctvom špeciálneho softvéru umelo znižoval emisie v modeloch s dieselovými motormi, sa v pravidelných intervaloch objavujú správy o rovnakých prehreškoch ďalších automobiliek. Kým vlani priznal umelé znižovanie emisií japonský Mitsubishi, v tomto roku začali francúzske úrady pre rovnaký prehrešok pri dieselových motoroch vyšetrovať automobilku Renault. Minulý týždeň zase obvinila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) automobilku Fiat Chrysler z „vylepšovanie“ emisií pri naftových agregátoch vo viac ako 104-tisíc vozidlách.
Na škandály zareagovali aj zákazníci v Európe, kde dieselové motory dlhodobo dominujú. V minulom roku mal ich podiel na celkových predajoch podľa predbežných odhadov tvoriť menej ako polovicu. Ide o najslabší výsledok od roku 2009.
Tento trend začína byť cítiť aj na Slovensku. Podľa údajov ZAP sa vlani na Slovensku zaregistrovalo 37-tisíc osobných vozidiel s dieselovým motorom. No kým medziročne sa ich počet zvýšil len o necelých päť percent, pri autách s benzínovým motorom stúpol až o 21 percent na viac ako 50-tisíc.
Elektromobily rastú aj vďaka štátnej podpore
Štát vlani odštartoval systém dotácií pri kúpe elektromobilov a plug-in hybridov. Aj keď sa schéma začala realizovať až v novembri, stihlo sa za necelé dva mesiace predať dvanásť vozidiel pri ktorých majitelia využili štátnu podporu. Celkovo sa vlani zaregistrovalo 169 elektromobilov alebo plug-in hybridov. Od začiatku tohto roka pritom prišlo už 67 žiadostí. Dotáciu je možné čerpať len do konca tohto roka, pričom pri úplnom vyčerpaní by mohlo podporu získať viac ako tisíc vozidiel.