Automobilový priemysel je už v súčasnosti jedným z hlavných ťahúňov slovenského hospodárstva. Svoje továrne tu majú nemecká automobilka Volkswagen, francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën a juhokórejská automobilka Kia Motors, na ich prevádzky je naviazaná rada výrobcov súčiastok.

„Slovensko je veľmi dobre zavedené na trhu výroby motorových vozidiel. Máte dobré meno,“ povedal novinárom generálny riaditeľ JLR Ralf Speth po podpise investičnej zmluvy so zástupcami slovenskej vlády.

Dodal, že so začatím výroby na Slovensku britská automobilka počíta v roku 2018. V úvodnej fáze by slovenský závod JLR mal vyrábať 150-tisíc vozidiel ročne, postupne sa počíta so zdvojnásobením produkcie na konečných 300-tisíc automobilov.

„Je to obrovský úspech pre Slovensko. V náš prospech rozhodlo niekoľkých kľúčových faktorov. Sme presvedčení, že máme kvalifikovanú pracovnú silu. Slovensko má stabilné a kvalitné podnikateľské prostredie,“ povedal premiér Robert Fico. Štát podľa neho poskytne JLR stimuly vo výške 130 miliónov eur, čo zodpovedá deviatim percentám hodnoty investície automobilky.

1,5 miliardy eur a 2 800 zamestnancov. Jaguar Land Rover podpísal zmluvu so štátom

CEO Jaguard Land Rover Ralf Dieter Speth a premiér Robert Fico Zdroj: SITA

15-tisíc sekundárnych pracovných miest

Minister hospodárstva Vazil Hudák novinárom povedal, že príchodom automobilky Jaguar jej dodávatelia sekundárne vytvoria ďalšie pracovné miesta. „Podľa predbežných kalkulácií a vychádzajúc aj zo skúsenosti nám to vychádza, že celkovo by sa malo vytvoriť až 15-tisíc pracovných miest. Takže päťnásobok toho, čo vytvorí priamo Jaguar,“ dodal V. Hudák.

Podľa neho by mohla britská automobilka po roku 2020 preinvestovať na Slovensku ďalších 500 miliónov eur. Táto investícia by súvisela s plánom automobilky navýšiť spomínaný počet vyrábaných áut zo 150 na 300-tisíc vozidiel ročne.

Podľa predsedu vlády najväčším lákadlom pre automobilku investovať na Slovensku je kvalitná pracovná sila. R. Fico poukázal aj na kvalitné podnikateľské prostredie a na aktívny prístup slovenskej vlády. „Je to najväčšia investícia v Európe za posledných sedem rokov,“ konštatoval premiér.

Vlastníkom automobilky Jaguar je od roku 2008 indická skupina Tata Group. Predaj vozidiel britskej automobilky v roku 2014 posilnil o 9 percent. Firma predala 462 678 vozidiel, z toho 81 570 Jaguarov a 381 108 Land Roverov. V prvom kvartáli svojho účtovného roka 2015/2016 na európskom trhu predala takmer 30-tisíc automobilov, čo bolo zvýšenie o 28 percent.

Základné fakty o automobilovom priemysle na Slovensku a v Európe

  • Počet vyrobených osobných automobilov na Slovensku: 971 160 (prvý pokles od roku 2009, aj tak ale Slovensko vlani potvrdilo pozíciu najväčšieho producenta automobilov v prepočte na obyvateľa)
  • Podiel automobilového priemyslu na tvorbe slovenského HDP: 12 percent
  • Podiel automobilového priemyslu na priemyselnej produkcii Slovenska: 43 percent
  • Počet zamestnancov v slovenskom automobilovom priemysle: 80-tisíc
  • Podiel automobilového priemyslu na slovenskom exporte: 26 percent
  • Firmy automobilového priemyslu: Zväz automobilového priemyslu SR zastupuje 161 firiem z oblasti výroby, predaja, dovozu, výskumu a vývoja automobilov, motocyklov a automobilových súčiastok

Výrobcovia osobných vozidiel na Slovensku:

  • Volkswagen (bratislavskému závodu nemeckej automobilky Volkswagen vlani klesla produkcia na 394 474 automobilov);
  • Kia Motors (automobilka v závode pri Žiline vlani vyprodukovala rekordných viac ako 323-tisíc vozidiel);
  • PSA Peugeot (továreň PSA v Trnave vlani zvýšila produkciu áut o zhruba tri percentá na rekordných približne 255-tisíc vozidiel);
  • Jaguar Land Rover (britský výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover v piatok podpísal so slovenskou vládou investičnú zmluvu, na základe ktorej automobilka investuje 1,1 miliardy libier a v novom závode pri Nitre zamestná 2800 ľudí; v úvodnej fáze by slovenský závod JLR mal vyrábať 150-tisíc vozidiel ročne, postupne sa počíta so zdvojnásobením produkcie na konečných 300-tisíc automobilov, Slovensko by tak mohlo vyrábať cez 1,25 milióna áut ročne, rovnako ako napríklad Česká republika).

Zdroj: Zväz automobilového priemyslu SR (ZAPSR), automobilky.